بسته

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

با زیاد شدن اطلاعات دیجیتال، تجهیزات ذخیره سازی اهمیت بسیار زیادی دارند و می توان گفت هر شخص به یک هارد برای نگهداری اطلاعات نیاز خواهد ضروری دارد. به همین دلیل هارد های اکسترنال در چند سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند و افراد زیادی از این محصولات استفاده می کنند.

بالا رفتن حجم اطلاعات موجب شده بسیاری از کاربران به دنبال تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال باشند.تمامی هارد ها قابلیت تبدیل شدن به هارد اکسترنال را دارند و تنها با طی کردن چند مرحله ساده می توانید آن ها را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید.

چرا باید هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل کنیم؟


همانطور که میدانید سیستم های شخصی و لپ تاپ ها دارای هارد های داخلی هستند. ممکن است پس از مدتی قصد داشته باشید هارد اینترنال سیستم یا لپ تاپ را با یک مدل پر ظرفیت تر تعویض کنید و یا یک درایو SSD را جایگزین آن کنید. از این رو یک هارد قدیمی بلا استفاده در دست شما باقی می ماند. شما می توانید به سادگی آن هارد را به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید و از آن برای مصارف مختلف بهره ببرید.

از نظر عملکرد این هارد ها هیچ تفاوتی با هارد های اکسترنال موجود در بازار ندارند. از این رو می توانید این هارد ها را برای ذخیره اطلاعات شخصی مورد استفاده قرار دهید. امکان اتصال این هارد ها به کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون، گوشی و … وجود دارد، بنابراین هیچ مشکلی برای استفاده از این هارد ها نخواهید داشت.

مواردی که باید قبل از تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال چک کنید

عموما تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال مراحل چندان پیچیده ای ندارد و به سادگی می توانید آن را انجام دهید. این کار نیاز به تخصص خاصی ندارد و با کمترین هزینه امکان پذیر است. با این وجود یک سری نکات وجود دارد که حتما باید قبل از این کار به آن ها توجه کنید.
اولین نکته ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که هارد های HDD تجهیزات بسیار ظریفی هستند و با وارد شدن کوچکترین ضربه فیزیکی به آن ها امکان خراب شدن دائمی وجود خواهد داشت.

به همین دلیل سعی کنید مراحل جدا کردن هارد از لپ تاپ یا کامپیوتر را به آرامی و با دقت زیاد انجام دهید.

چند نکته ای که  قبل از تبدیل هارد لپ تاپ و کامپیوتر به هارد اکسترنال بدانید:

سایز هارد اینترنال

آموزش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

دقت به سایز هارد اولین نکته ای است که باید به آن توجه کنید. هارد ها در 2 دسته هارد های کامپیوتر (سه و نیم اینچی) و هارد های لپ تاپ (دو و نیم اینچی) وجود دارند. دقت به این مسئله کار چندان پیچیده ای نیست و به سادگی در اولین نگاه می توانید متوجه شوید که هارد شما از کدام دسته است. هارد های لپ تاپ بسیار کوچکتر و باریکتر از هارد های کامپیوتر هستند و معمولا این هارد ها را به هارد اکسترنال تبدیل می کنند. به همین دلیل باکس های مخصوص تبدیل هارد لپ تاپ تنوع بیشتری دارند اما تبدیل هارد کامپیوتر به هارد اکسترنال هم چیز عجیبی نیست و به سادگی امکان پذیر است.

بررسی سلامت هارد اینترنال

مورد بعدی که باید برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال در نظر بگیرید درصد سلامت هارد می باشد. هارد دیسک ها طول عمر مشخص دارند و پس از گذشت یک بازه طولانی مدت از فعالیت شان دیگر نمی شود زیاد روی آن ها حساب باز کرد. بنابراین قبل از این که اقدام به تبدیل هارد خود به یک هارد اکسترنال کنید، بهتر است درصد سلامت آن را چک کنید تا ببینید هارد مورد نظر ارزش استفاده مجدد را دارد یا خیر.

اگر درصد سلامت هارد از مقدار مشخصی کمتر بود، نمی توان آن را هاردی قابل اطمینان دانست زیرا ممکن است از کار بیفتد و اطلاعات شخصی شما غیر قابل دسترسی شوند. نرم افزار های زیادی برای چک کردن درصد سلامتی هارد وجود دارند که می توانید از آن ها برای این منظور استفاده کنید. Hard Disk Sentinel یکی از بهترینِ این نرم افزار هاست و اطلاعات کاملی از هارد دیسک در اختیارتان قرار می دهد.

نحوه اتصال هارد

امروزه تقریبا تمام HDD هایی که در بازار وجود دارند از رابط SATA 3 برای اتصال استفاده می کنند. این رابط یک رابط مدرن است که می تواند تا 6 گیگابیت در ثانیه سرعت انتقال اطلاعات داشته باشد. این موضوع باعث شده که در صورت استفاده از هارد اینترنال به هارد اکسترنال بتوانید سرعت مناسبی را تجربه کنید . فراگیری این رابط موجب می شود تمامی تبدیل ها و باکس هارد ها هم برای SATA 3 وجود داشته باشند. از این رو اگر قصد داشته باشید هارد قدیمی خود که از رابط های دیگر استفاده می کند را به هارد اکسترنال تبدیل کنید با مشکل مواجه خواهید شد.

سرعت و ظرفیت هارد دیسک

یکی دیگر از موضوعاتی که باید آن را در نظر بگیرید سرعت و ظرفیت هارد تان می باشد. این موضوع در تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال تاثیر زیادی ندارد اما راحتی استفاده شما و ارزش استفاده از هارد به عنوان هارد اکسترنال را مشخص می کند. سرعت هارد های HDD با RPM مشخص می شود و هر چقدر این عدد بیشتر باشد با هارد سریع تری مواجه هستید. سرعت بالاتر تضمین می کند که بتوانید اطلاعات خود را با سرعت بیشتری به هارد منتقل کنید.

این موضوع برای کسانی که قصد دارند از هارد خود جهت فعالیت های گیمینگ استفاده کنند اهمیت بسیار زیادی دارد. ظرفیت هارد نیز بسیار پر اهمیت است زیرا به دلیل بالا رفتن حجم داده های امروزی، هارد های کم ظرفیت کاربرد زیادی ندارند و تبدیل آن ها به هارد اکسترنال توصیه نمی شود. در عوض بهترین هارد های اکسترنال ظرفیت بالا می توانند برای ذخیره بازی، فیلم، اطلاعات شخصی و … مورد استفاده قرار بگیرند و قطعا ارزش استفاده را دارند.

تبدیل هارد داخلی به هارد اکسترنال از طریق تبدیل SATA به USB

ساده ترین روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال استفاده از تبدیل SATA به USB می باشد. این تبدیل ها قیمت چندان بالایی ندارند و به سادگی می توانید آن ها را خریداری کنید. این تبدیل ها در یک سمت از پورتی برای اتصال کابل SATA از هارد و در سوی دیگر از پورت USB برای اتصال به دیوایس های مختلف بهره می برند.

 

این موضوع موجب می شود به راحتی بتوانید هارد اینترنال را به هر وسیله ای متصل کنید. با این وجود این روش دائمی و قطعی نیست، زیرا همیشه باید این تبدیل را همراه داشته باشید. جدا از آن هارد اینترنال همواره بدون هیچگونه محافظی مورد استفاده قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که صدمات فیزیکی به آن وارد شود و تمام اطلاعات تان در معرض خطر قرار بگیرند.

تبدیل هارد داخلی به هارد اکسترنال به وسیله داک هارد

یکی از روش هایی که می توانید برای تبدیل کردن هارد اینترنال به اکسترنال استفاده کنید، استفاده از داک هارد می باشد. داک هارد یک استند مخصوص است که توانایی پذیرش 1 یا چند هارد اینترنال 2.5 یا 3.5 اینچی را دارد. پس از قرار دادن هارد ها در این داک می توانید به وسیله USB داک را به سیستم، کنسول بازی و هر دیوایس دیگری متصل کنید.
استفاده از این داک ها چندان پیچیده نیست و تنها کاری که باید انجام دهید
قرار دادن هارد در آن است.

 

داک های هارد عموما از یک آداپتور برای تامین انرژی هارد استفاده می کنند که باید به برق متصل باشد. از این رو نمی توان آن ها را در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار داد و تنها اگر قصد دارید هارد یا هارد های خود را در یک محیط نگهداری و استفاده کنید کاربردی هستند.

تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال با استفاده از باکس هارد

رایج ترین روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، استفاده ار باکس هارد یا قاب هارد می باشد. باکس هارد یک جعبه کوچک توخالی دقیقا به اندازه هارد اینترنال است که با قرار دادن هارد خود در آن می توانید آن را به یک هارد اکسترنال با کیفیت تبدیل کنید. این قاب ها قیمت چندان بالایی ندارند و عموما ارزش خرید بالایی دارند. باکس های هارد در ابعاد 3.5 اینچی برای اتصال هارد کامپیوتر، 2.5 اینچی برای اتصال هارد های لپ تاپ و حافظه SSD و همچنین M.2 برای اتصال درایو های M.2 تولید می شوند. تنوع این باکس ها به شدت زیاد است و با هر سلیقه ای می توانید یک محصول مناسب پیدا کنید.

بهترین مینی لپ تاپ موجود در بازار

روش اتصال هارد اینترنال به باکس هارد چندان پیچیده نیست و با هر میزان تجربه ای می توانید این کار را انجام دهید. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که هارد در طول فرایند نباید ضربه ببیند. ابتدا درب باکس هارد خریداری شده را باز کنید، برخی از باکس ها دارای خار برای باز شدن هستند و برخی دیگر به صورت کشویی باز می شوند. دقت داشته باشید در طول این فرایند درب صدمه نبیند زیرا بسیاری از باکس هارد های ارزان از متریال آسیب پذیری استفاده می کنند که به سادگی امکان شکستن آن وجود دارد.

پس از باز کردن، هارد اینترنال خود را در جهت درست درون هارد قرار دهید و مطمئن شوید که در جای خود فیکس شده است. اکنون درب باکس را مانند اول ببندید و آن را به وسیله USB به سیستم متصل کنید. فرایند تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به پایان رسیده و اکنون بدون هیچ مشکلی می توانید هارد جدیدی خود را مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را بررسی کردیم و اکنون می توانید هارد خود را به سادگی به یک هارد اکسترنال تبدیل کنید. استفاده از هارد داخلی به عنوان هارد اکسترنال روش کاربردی است. اما به این نکته توجه داشته باشید که هارد های اکسترنال ساخته شده
توسط برند های معتبر به صورت استاندارد برای استفاده در محیط های خارجی طراحی شده اند.

این موضوع موجب می شود مقاومت در برابر ضربه در این هارد ها بسیار بیشتر باشد. از این رو سعی کنید هارد اینترنال خود را پس از تبدیل به هارد اکسترنال از صدمات فیزیکی دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *