بسته

مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار

مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار

تعریفی مختصر و مفید از کاربرد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به شبکه وسیعی از ارتباطات هوشمند بین دستگاه‌ها، اشیا و ابزاری اطلاق می‌شود که در اطراف خود مشاهده می‌کنیم. این دستگاه‌ها همواره در حال تبادل اطلاعات با دنیای اینترنت هستند. درست مانند یک برنامه بدن‌سازی که با گوشی تلفن همراه شما همگام می‌شود. این تکنولوژی انجام اموری را ممکن کرده و که تا پیش از این بدون دخالت انسان امکان‌پذیر نبود.

به عنوان مثال تنظیم دمای محیط اکنون بدون دخالت شما و تنها با استفاده از تکنولوژی IOT امکان‌پذیر است. نورپردازی، صدا، سیستم امنیتی و تمامی تجهیزات و ابزارهای به کار رفته در منازل و محل کار خود را با استفاده از اینترنت اشیا به شیوه‌ای متفاوت دگرگون کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

در این دنیا همه چیز قابلیت پیوستن به زنجیره اینترنت اشیا را دارد. امروز سشوارها، سرویس‌های بهداشتی و حتی گجت‌های پوشیدنی هوشمند همگی بخش از دنیای IOT هستند که به سادگی جایگاه خود را در زندگی روزمره ما یافته‌اند.

بیشتر بخوانید : اینترنت اشیا چیست ؟

به نظر شما IoT چطور می تواند کسب وکارتان را متحول کند؟

جهش دیجیتال به کسب و کارها فرصتی برای استفاده از اینترنت اشیا برای به دست آوردن مزیت رقابتی و ایجاد تجربه بهتر برای مشتریانشان داده است. اما، مزایای اینترنت اشیا می تواند عمیق تر از رشد درآمد و سود باشد. در مقاله به ده روشی که اینترنت اشیا کسب و کار را در مسیر موفقیت متحول می کند و در همه بخش ها مشترک هستند اشاره شده است:

بهبود بهره وری کارکنان و کاهش نیروی انسانی

به لطف راه حل های اینترنت اشیا، کارهای پیش پا افتاده می توانند به صورت خودکار انجام شوند، بنابراین منابع انسانی ممکن است به کارهای پیچیده تری منتقل شوند که به مهارت های شخصی، به ویژه تفکر خارج از چارچوب نیاز دارند. به این ترتیب می توان تعداد کارگران را به حداقل رساند که منجر به کاهش هزینه های عملیات تجاری می شود.

مدیریت عملیات کارآمد

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کار، کنترل خودکار بر مناطق عملیاتی متعدد، از جمله، مدیریت موجودی، ردیابی حمل و نقل، مدیریت سوخت و قطعات یدکی است. به عنوان مثال، این رویکرد شامل استفاده از برچسب های RFID و شبکه مربوطه از حسگرها برای ردیابی مکان تجهیزات و کالاها است.

استفاده بهتر از منابع و دارایی ها

یک مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار، برنامه ریزی و نظارت خودکار اجرا شده با کمک حسگرهای به هم پیوسته، بهره وری بالاتری از استفاده از منابع را ممکن می کند، مانند بهبود مدیریت توان و مصرف آب. به عنوان مثال، آشکارسازهای حرکتی ساده ممکن است مبالغ قابل توجهی در قبض برق و آب صرفه جویی کنند، در نتیجه کسب و کارهای کوچک و بزرگ را بازده و سازگار با محیط زیست می کنند.

عملیات مقرون به صرفه تر یک مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار

با توجه به کاهش دوره‌های توقف، که توسط تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و کنترل‌شده خودکار، تامین مواد خام و سایر الزامات تولید تضمین می‌شود، تجهیزات ممکن است نرخ تولید بالاتری داشته باشند که منجر به سود بیشتر شود. باز هم، دستگاه‌های اینترنت اشیا مدیریت را در بخش‌های جداگانه و در کل ساختار سازمانی تسهیل می‌کنند.

بهبود ایمنی کار

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده نیز برای اطمینان از ایمنی عملیاتی و انطباق با مقررات مورد نیاز بسیار سودمند است. به نوبه خود، شرایط کار ایمن، شرکت را برای سرمایه گذاران، شرکا و پرسنل جذاب تر می کند و شهرت و اعتماد برند را افزایش می دهد. دستگاه‌های هوشمند همچنین احتمال خطای انسانی را در مراحل مختلف عملیات تجاری کاهش می‌دهند که به سطح بالاتر ایمنی نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، شبکه‌ای از دستگاه‌های اینترنت اشیا مانند دوربین‌های نظارتی، حسگرهای حرکتی و سایر دستگاه‌های نظارتی را می‌توان برای تضمین امنیت یک شرکت و جلوگیری از سرقت و حتی جاسوسی شرکتی مورد استفاده قرار داد.

بهبود خدمات مشتری و حفظ آنها

مجموعه‌ای از داده‌های خاص کاربر که با استفاده از دستگاه‌های هوشمند به دست می‌آید، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا انتظارات و رفتار مشتریان را بهتر درک کنند. اینترنت اشیا همچنین با تسهیل پیگیری های پس از فروش مانند ردیابی خودکار و یادآوری به مشتریان در مورد تعمیر و نگهداری مورد نیاز تجهیزات خریداری شده پس از مدت استفاده از پیش تعریف شده، پایان دوره گارانتی و غیره، خدمات مشتریان را بهبود می بخشد.

فرصت های تجاری بهتر

با توجه به افزایش اثربخشی، شرکتی که از راهکارهای اینترنت اشیا استفاده می کند، می تواند طیف وسیع تری از خدمات یا محصولات را ارائه دهد و یا کیفیت آنها را در مقایسه با رقبای خود، اما با قیمتی یکسان، افزایش دهد. به عنوان یک جایگزین، چنین شرکتی ممکن است وظایف چالش برانگیزتری را از نظر سختی تولید، زمان یا کمیت انجام دهد. در مجموع، استفاده از راه حل های هوشمند، یک شرکت را به عنوان یک شریک تجاری بالقوه رقابتی تر و جذاب تر می کند.

ردیابی محصولات و مدیریت موجودی

برنامه های کاربردی اینترنت اشیا می توانند با دادن برخی گزینه های کنترل خودکار به کسب وکار شما کند تا مدیریت موجودی بهتری داشته باشد. علاوه بر این ردیابی محصولات در زنجیره تامین با IoT می تواند راه حل ایده آلی برای شناسایی محصولاتی باشد که در حمل و نقل گم شده اند.

به عبارت بهتر با نصب نرم افزارهای IoT در انبارها و واحدهای ذخیره سازی به شما در مدیریت تغییرات موجودی کسب وکارتان کمک کند. علاوه بر این، تعبیه سیستم های نظارتی با اینترنت اشیا و تجزیه و تحلیل می تواند از سرقت قبل از وقوع جلوگیری کند.

به اشتراک گذاری و درک داده ها

امروزه تقریباً همه کسب‌وکارها با استفاده از جمع‌آوری و انتقال داده‌ها کارهای خود را بهبود می‌بخشند. پذیرش اینترنت اشیا به طور کامل نحوه پردازش داده‌ها را متحول کرده است. به این ترتیب که برنامه‌های IoT جدا از دسترسی بیشتر به داده‌های کاربر، می‌توانند الگوهای اتصال کاربر به دستگاه را ردیابی کنند. با یادگیری از الگوها، برنامه هوشمندتر می‌شود و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این کسب وکارها می‌توانند از داده‌ها برای مطالعه نیازهای مصرف‌کننده، چرخه خریدار، دامنه پیشرفت و رویکردهای بازاریابی و تبلیغات استفاده کنند.

تدوین استراتژی موثر بازار

از آنجایی که کسب وکارها با استفاده از اینترنت اشیا می توانند حجم عظیمی از داده ها را بدست بیاورند، پردازش کنند و به آنها پاسخ دهند، در نهایت می توانند استراتژی های موثرتری را برای برآورده کردن نیازهای مشتریان تدوین کنند. با دستگاه‌های متصل به اینترنت، کسب وکارها دیدی ۳۶۰ درجه از ترجیحات مشتریان خود به دست می‌آورند و کمپین‌هایی ایجاد می‌کنند که درآمد را از سوی مشتریان جذب می‌کند. علاوه بر این، استفاده از اینترنت اشیا به تقسیم‌بندی مشتریان، ایجاد پیشنهادات سفارشی برای افزایش میزان رضایت مشتریان و افزایش رضایتمندی آنها کمک می‌کند.

آگاهی از آمار لحظه ای یا real time

دریافت داده های لحظه ای از فرآیندها، دستگاه ها و افراد از طریق حسگرها، کسب و کارها را متحول می کند. زیرا مشاهده آنچه که در لحظه در جریان است می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد. در حال حاضر اینترنت اشیا نوآوری در حوزه های مختلف کسب وکار، به ویژه در خرده فروشی ایجاد کرده است. با در دست داشتن داده های رفتار لحظه ای مشتریان خرده فروشان می توانند محصولات را در قفسه انبار کنند و با فروش کارآمد سود خود را افزایش دهند.

اینترنت اشیا نقشی کلیدی در اتصال بین دستگاه‌هایی مانند سیستم‌ها و دوربین‌های هوشمند برای کار مشترک دارد. در نتیجه یک کسب و کار می تواند تصمیمات هوشمندانه بگیرد و در نهایت به نوآوری هایی در مدل های تجاری دست یابد که به تحقق اهداف تجاری آن کمک می کند.

بهبود تجربه مشتری

رضایت مندی مشتری یکی از فاکتورهای اساسی در هر کسب وکاری است چرا که اگر مشتریان از محصول شما راضی نباشند، هرگز بازخورد مثبتی ارائه نخواهند کرد که در نهایت منجر به کاهش درآمد بازار کسب و کار شما می شود.


معایب اینترنت اشیا چیست؟

اگرچه مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار به ویژه از نظر افزایش سودآوری کسب و کار مورد توجه است، این فناوری همچنین تهدیدات خاصی را نیز در بر دارد. برای رعایت انصاف، اجازه دهید نگاهی کوتاه به معایب اینترنت اشیا بیندازیم.

یشتر بخوانید:اینترنت نامحدود وایرلسکاهش پینگ برای گیمینگ/تفاوت روتر و سوئیچ چیست؟/خدمات شبکه چیست؟/ روش های پیدا کردن آدرس آی پی کامپیوتر در ویندوز/اینترنت در مناطق صنعتی

نقص امنیتی

در کنار مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کار تدابیر امنیتی ناکافی گسترده ترین اشکالی است که مانع از توسعه اینترنت اشیا به عنوان یک کل می شود. ترس از نشت داده ها همیشه وجود دارد زیرا دستگاه های هوشمند اطلاعات محرمانه ای را جمع آوری و انتقال می دهند که در صورت فاش شدن می تواند منجر به عواقب شدیدی شود. با این حال، راه‌حل‌های اینترنت اشیا به ندرت حاوی ابزارهای ضد دستکاری کافی هستند یا با تمام استانداردهای حفاظت از داده‌ها، پروتکل‌های رمزگذاری، و سایر مقررات و فناوری‌هایی که برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس طراحی شده‌اند، مطابقت دارند. عدم اطمینان از حفاظت کافی از داده ها ممکن است منجر به عواقب پرهزینه، فاجعه آمیز و حتی غم انگیز شود: سرقت هویت، از دست دادن اسرار شرکت، تجهیزات یا محصولات، خرابکاری و غیره. به همین دلیل است که توسعه و پیاده سازی راه حل های اینترنت اشیا در تجارت باید توسط متخصصان انجام شود. که می تواند اطمینان حاصل کند که سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری نصب شده هیچ نقطه ضعفی ندارند و به خوبی در برابر هرگونه تلاش هک محافظت می شوند.

هزینه های مرتبط

پیاده سازی زیرساخت اینترنت اشیا در یک شرکت تجاری مستلزم ایجاد یک شبکه گسترده شامل چندین دستگاه هوشمند و زیرساخت فنی مرتبط، از جمله شبکه منبع تغذیه و شبکه ارتباطی است. به همین دلیل است که چنین ابتکاری مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی برای نصب، نگهداری و گسترش تدریجی شبکه ایجاد شده با توجه به نیازهای آینده است. اگرچه راه‌حل‌های اینترنت اشیا مزایای متعددی را ارائه می‌کنند، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا سودآور شوند و منافع مالی آن‌ها از هزینه‌های اولیه اجرای آن‌ها بیشتر است.

وابستگی منبع تغذیه

در حالی که اینترنت اشیا به عملکرد مستقل چندین دستگاه دلالت دارد، چنین شبکه ای به شدت به عوامل خارجی وابسته است که باید برای اجرای موفقیت آمیز آن در تجارت در نظر گرفته شوند. اول و مهمتر از همه، دستگاه های هوشمند وابسته به تامین پایدار و کافی برق هستند، بنابراین یک زیرساخت اضافی با برنامه ریزی مناسب باید فراهم شود. این باید شامل مقدار مناسبی از دستگاه‌های UPS، محافظ برق و سایر تجهیزات با درجه‌بندی حفاظت از ورود (IP) مربوطه باشد.

وابستگی به شبکه

ویژگی اصلی اینترنت اشیا، ارتباط بین دستگاه های مختلف و دسترسی به شبکه جهانی است. به همین دلیل، دستگاه‌های IoT علاوه بر این به زیرساختی نیاز دارند که ارتباط سیمی و بی‌سیم بدون وقفه را با توان عملیاتی بالا، تأخیر کم و دسترسی ثابت به اینترنت تضمین کند. بنابراین، برای بهره مندی از مزایای IoS، یک شرکت تجاری ابتدا باید طیف وسیعی از تجهیزات شبکه مورد نیاز را فراهم کند: کابل ها، روترها، هاب ها، وسایل ذخیره سازی داده های محلی و غیره.

الزامات مهارت بالا

راه‌حل‌های اینترنت اشیا به متخصصان با تجربه و مسئولیت‌پذیر نیاز دارند که دامنه و پیامدهای احتمالی کار خود را کاملاً درک کنند. استقرار، راه‌اندازی، نگهداری و تغییر مقیاس راه‌حل‌های اینترنت اشیا در یک شرکت تجاری، مدیران بسیار ماهری را می‌طلبد که یافتن و استخدام آنها دشوار است، زیرا آنها به ترتیب انتظار حقوق‌های بالا را دارند. همه پرسنلی که باید با شبکه پیاده سازی شده دستگاه های هوشمند سر و کار داشته باشند باید آموزش های مناسب و مجموعه ای از دستورالعمل ها را دریافت کنند. بنابراین، در حالی که اینترنت اشیاء نیاز به منابع انسانی را کاهش می دهد، کارکنان باقی مانده باید به خوبی آموزش ببینند تا در عملکرد دستگاه های هوشمند اختلال ایجاد نکنند و باعث “اثر گلوله برفی” نشوند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مزیت و معایب اینترنت اشیا برای کسب و کار پرداخته شد. همانطور که می بینید، اینترنت اشیا به درستی به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین فناوری های دیجیتال در نظر گرفته می شود که قطعاً در آینده نزدیک گسترده تر و مفیدتر خواهد شد. حتی در وضعیت فعلی، قابلیت‌های راه‌حل‌های اینترنت اشیا چشمگیر است و مزایای آنها وسوسه‌انگیز است. با این حال، درک این نکته مهم است که ادغام اینترنت اشیاء در یک شرکت به تلاش و مهارت زیادی نیاز دارد تا بتوان به آن مزایا دست یافت بدون اینکه از معایب آن رنج ببرد. به همین دلیل است که معقول ترین اقدام استفاده از خدمات متخصصان مسئول و با تجربه برای دستیابی به یک راه حل موثر اینترنت اشیا است.

و در آخر 
ممنون که تا انتهای مقاله  مزیت اینترنت اشیا برای کسب و کار با آبانت ارائه دهنده ی اینترنت وایرلس همراه بودید.

———————————————————————————————————————————————
همراه گرامی به منظور اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان متخصص آبانت در بخش پشتیبانی و فروش در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *