بسته

 اینترنت اشیا چیست؟

 اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست ؟

به معنای وسیع تر، واژه  اینترنت اشیا چیست؟ در برگیرنده هر چیزی است که به اینترنت متصل می شود اما  این واژه در حال حاضر برای تعریف و توصیف  اشیایی استفاده می شود که می توانند با هم صحبت کنند.  اینترنت اشیا از دستگاه های به هم متصل تشکیل شده است ( از سنسورهای ساده گرفته تا گوشی های هوشمند و دستگاه های هوشمند پوشیدنی).
با ترکیب این دستگاه ها در سیستم های خودکار شده، می توان اطلاعات را جمع آوری کرد، آن ها را تجزیه و تحلیل نمود و یک اقدام ایجاد کرد.
این داده ها به افراد کمک می کند یک وظیفه خاص را انجام دهند یا از فرایند موجود درس هایی را بگیرند. در واقعیت چنین مزایایی از آینه های هوشمند تا چراغ های هوشمند مغازه ها و فراتر از آن متغیر است.

کارولین گروسکی رییس بخش اینترنت اشیا در Digital Catapult در این باره چنین می گوید: اینترنت اشیا در مورد شبکه ها، دستگاه ها و داده هاست. این فناوری به دستگاه ها در ارتباط اینترنتی خصوصیِ بسته اجازه می دهد با سایر دستگاه ها تعامل و ارتباط داشته باشند. اینترنت اشیا این شبکه ها را کنار هم قرار می دهد و به دستگاه ها اجازه می دهد نه تنها در سیلوهای دربسته بلکه با انواع مختلف شبکه ها ارتباط برقرار کنند و دنیای به هم متصلی ایجاد نمایند.


مفهوم دقیق IoT چیست؟

به سیستم به هم پیوسته‌ای از تجهیزات رایانه‌ای، اشیاء، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی، افراد یا حیواناتی که با استفاده از شناسه‌های منحصربه‌فردی به نام UID هویت پیدا کرده‌اند، اینترنت اشیاء یا IOT می‌گویند. مواردی که بیان کردیم از قابلیت انتقال داده بدون نیاز به تعامل انسان با رایانه یا انسان با انسان بر روی یک شبکه برخوردار هستند.

به‌عنوان مثال، یک انسان می‌تواند به‌عنوان یک شیء در اینترنت اشیاء باشد که در بدن او یک دستگاه پایش قلب نصب شده است. به‌عنوان مثال‌هایی دیگر می‌توان به خودرویی اشاره کرد که در آن از حسگرهایی استفاده شده است که می‌توانند در مواقع ضروری، راننده را از کم بودن فشار لاستیک‌ها مطلع کنند. دامی که در آن از یک ترانسپوندربیولوژیک استفاده شده است، یا به‌طور کلی هر شیء انسان ساخت یا طبیعی که می‌تواند تنها با داشتن یک آدرس اختصاصی، داده‌ها را بر روی یک شبکه منتقل کند.
تا اینجا تا حدودی دانسته‌اید که IoT چیست و چه مواردی را در برمی‌گیرد. بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون، به شکل خاصی از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند. هدف از انجام این کار، افزایش اثربخشی و کارآمدتر بودن است. در واقع صنایع و کسب‌وکارها با استفاده از دستاوردهای اینترنت اشیاء، مشتریان خود را بهتر و شایسته‌تر درک می‌کنند و در نهایت می‌توانند خدماتی بهتر را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. با وجود این فناوری جدید، با بهبود تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در سازمان‌ها روبه‌رو هستیم و شاهد هستیم و با کمی مطالعه خواهید دید که به شکل چشمگیری ارزش کسب‌وکارها بیش‌تر شده است.


در ادامه توصیفی ساده از مفهوم اینترنت اشیا ارائه شده است.

افرادی که این در حال مطالعه این مطلب هستند، چگونه این کار یعنی مطالعه این صفحه وب را انجام می‌دهند؟ آن‌ها با استفاده از کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و یا تبلت این کار را انجام می‌دهند. صرف‌نظر از اینکه فرد از چه دستگاهی استفاده می‌کند، می‌توان قاطعانه گفت که آن دستگاه به اینترنت متصل است. اتصال به اینترنت با وجود آنکه امروزه به مسئله تقریبا عادی مبدل شده، اما حقیقتا چیز شگفت‌انگیزی است و برای افراد مزایای گوناگونی را فراهم می‌کند که پیش از این امکان آن‌ها وجود نداشته است.

همچنین بخوانید:اینترنت وایرلس چیست؟
و برای اطلاعات بیشتر در زمینه اینترنت بخوانید:
ویژگی های شرکت ارائه دهنده اینترنت

برای درک بهتر اهمیت اتصال به اینترنت و به عنوان مثالی در این راستا، می‌توان گوشی‌های تلفن همراه را در دورانی متصور شد که گوشی‌های هوشمند هنوز وجود نداشتند. فرد می‌توانست تماس تلفنی بگیرد و پیامک (SMS) ارسال کند؛ اما نمی‌توانست کتاب بخواند، فیلم ببیند و یا به موسیقی گوش فرا دهند. این‌ها تنها چند مورد از کارهای فوق‌العاده‌ای هستند که گوشی‌های هوشمند کنونی با استفاده از اتصال به اینترنت می‌توانند انجام دهند.

متصل کردن چیزها به اینترنت مزایای بسیار زیادی دارد. امروزه دیگر تقریبا همه انسان‌ها این مزایا را در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ ها و تبلت‌ها دیده‌اند و از آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. در واقع، می‌توان به جرات گفت امروزه دیگر گوشی، لپ‌تاپ، تبلت و اغلب گجت‌های دیگر، اگر امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشند، به نوعی عبث و بی‌کاربرد به نظر می‌رسند.

مسئله اتصال به اینترنت نه تنها برای دستگاه‌های مذکور بسیار حائز اهمیت است، بلکه این موضوع برای همه «چیزهای» دیگر هم صادق است. اینترنت اشیا، در واقع مفهوم بسیار ساده‌ای است و معنای آن این است که «همه چیز در جهان به اینترنت متصل شود». سردرگمی پیرامون مفهوم اینترنت اشیا از آن جهت که این مفهوم بسیار محکم تعریف شده و کوتاه است نشات نمی‌گیرد، بلکه به آن دلیل است که بسیار ضعیف تعریف شده و مفهوم آن گسترده است. درک مفهوم اینترنت اشیا وقتی مثال‌ها و احتمالات زیادی وجود دارد، کار دشواری است.

تاریخچه اینترنت اشیا

IoT و افزودن هوش دیجیتالی در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود که به صورت جدی آغاز شد، با این حال تاریخچه اینترنت اشیا در سال‌های اولیه و به دلیل تراشه‌های بزرگ، عدم پیشرفت فناوری و نبود شیوه ای برای ارتباط موثر اشیا (objects)، چیزی زیادی برای عرضه ندارد و فقط در این دوره می‌توان به vending machine (ماشین خودکار که با انداختن پول در آن جنس بیرون می‌دهد) اشاره کرد.

اما با معرفی RFID tags یا برچسب‌های RFID که تراشه‌هایی با مصرف برق کم و قابلیت اتصال بی‌سیم بودند، در کنار دسترسی به اینترنت و پهنای باند گسترده‌تر و همچنین معرفی آدرس‌های IPv6، گامی اساسی برای پیشرفت IoT اینترنت اشیا برداشته شد.

RFID شکل مخفف radio-frequency identification که در زبان فارسی به شناسایی فرکانس رادیویی ترجمه شده است، فناوری انتقال داده‌های دیجیتالی رمزگذاری شده در برچسب های RFID یا برچسب‌های هوشمند، اطلاق می‌شود.

با این حال تعریف اینترنت اشیا و همچنین عبارت آن برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون (Kevin Ashto) ارائه گردید.

 

تاریخچه اینترنت اشیا به صورت خلاصه

قبل از دهه ۱۹۸۰

  • ساخت اولین تلگراف الکترومغناطیسی در سال ۱۸۳۲ و ارائه مفهوم دستگاه های متصل
  • شروع واقعی تاریخچه IoT در سال ۱۹۶۰ و پس از اختراع اینترنت

۱۹۸۰

  • اختراع vending machine شرکت کوکا کولا

 ۱۹۹۰

  • اتصال توستر به اینترنت توسط جان رومکی (John Romkey) در سال ۱۹۹۰
  • ساخت برنامه ای برای بررسی موجود بودن قهوه در قهوه جوش، توسط دانشمندان دانشگاه کمبریج در سال ۱۹۹۱
  • در سال ۱۹۹۹ کوین اشتون با ترکیب فرهنگ انسانی و واژه اینترنت IoT را مطرح کرد.

 ۲۰۰۰

  • همه گیری بیشتر مفهوم اینترنت اشیا توسط رسانه ها
  • ساخت یخچال متصل به اینترنت توسط LG در سال ۲۰۰۰ که قابلیت خرید آنلاین و برقراری تماس ویدیویی را داشت.
  • ساخت ربات خرگوش Nabaztag در سال ۲۰۰۵ که قادر بود پیش بینی آب و هوا و تغییرات بازار سهام را انجام دهد و بیان کند.
  • در سال ۲۰۰۸ اولین کنفرانس بین المللی درباره اینترنت اشیا در سوئیس برگزار شد.

 ۲۰۱۰

  • معرفی آدرس های IPv6 در سال ۲۰۱۱ و تلاش بیشتر شرکت های معروف مانند اپل و سامسونگ برای تولید سنسورهای مختلف

امروزه

  • با کاهش هزینه تولید حسگرها، اینترنت اشیا، راه خود را در صنعت های مانند، خودرو، سیستم های امنیتی و خانه های هوشمند باز کرده است و پیش بینی می‌شود که این فناوری در دوره زمانی ۵ تا ۱۰ ساله به بیشترین میزان خود رسد.

  • چند مثال از دستگاه‌ های اینترنت اشیا

    تقریبا هر شئ فیزیکی که قابلیت اتصال به اینترنت برای کنترل شدن یا تبادل اطلاعات رو داشته باشه، میتونه به یک دستگاه IoT تبدیل بشه. یک لامپ روشنایی که با استفاده از اپلیکیشن موبایل خاموش و روشن میشه، یک دستگاه IoT هستش. یک حسگر تشخیص حرکت یا یک ترموستات هوشمند در اداره یا خانه شما و چراغ های روشنایی در خیابان همگی جزو دستگاه های IoT به حساب میان.

    اینترنت اشیا میتونه  یک اسباب بازی پشمالو باشه یا یک کامیون فوق العاده سنگین و خودران. بعضی از اشیای بزرگ معمولا به چندین دستگاه IoT کوچکتر مجهز شدن، مثلا یک موتور جت شامل هزاران سنسور مختلفه که اطلاعات رو جمع آوری و مخابره می کنن تا از کارکرد بهینه موتور مطمئن بشیم.

    یا حتی در مقیاسی بزرگتر، پروژه های شهرهای هوشمند مناطقی رو شامل میشن که دارای سنسورهای متعدده تا شرایط محیط رو درک و کنترل کنن. مفهوم اینترنت اشیا یا IoT اساسا برای دستگاه هایی به کار میره که معمولا انتظار نمیره به اینترنت متصل باشن. این دستگاه ها میتونن به صورت مستقل و بدون نیاز به انسان با شبکه ارتباط برقرار کنن.

    به همین دلیله که یک کامپیوتر شخصی یا یک گوشی هوشمند به عنوان یک دستگاه IoT به حساب نمیان. این در حالیه که مثلا گوشی های هوشمند جدید از چندین سنسور مختلف هم بهره میبرن. اما از طرف دیگه، یک ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند یا سایر گجت های پوشیدنی میتونن به عنوان یک دستگاه اینترنت اشیا در نظر گرفته بشن.

    لوازم خانگی مثل جارو برقی، لوازم پخت و پز و خودروها هم مثال های دیگه ای از به کارگیری اینترنت اشیا در دستگاه ها هستن. در ادامه به چند مثال در حوزه های رایج و مصرفی که تکنولوژی اینترنت اشیا در اونها به کار رفته اشاره می کنیم:

  • خانه هوشمند

    آمازون اکو و گوگل هوم دو دستیار صوتی هوشمندی هستن که بر پایه الگوریتم های هوش مصنوعی توسعه پیدا کردن. کاربر میتونه با صحبت کردن با این دستیارهای هوشمند، کارهای مختلفی مثل پخش موسیقی، گزارش وضعیت آب و هوا، اعلام نتایج مسابقات ورزشی، سفارش یک تاکسی آنلاین و خیلی موارد دیگه رو انجام بده.

  • گجت های پوشیدنی

    ساعت ها و مچ بندهای هوشمند رایج ترین مثال در این حوزه هستن. مچ بند هوشمند فیت بیت Charge 3 میتونه تعداد قدم ها و پله هایی که بالا رفتین، کالری مصرفی و حتی کیفیت خوابتون رو رصد کنه.

    این دستگاه میتونه از طریق وای فای به کامپیوتر و گوشی هوشمندتون متصل بشه و داده های مربوط به تناسب اندام شما رو پردازش و تحلیل کنه. نتیجه این تحلیل به صورت نمودارهای گرافیکی و ساده نمایش داده میشه تا از وضعیت جسمی خودتون مطلع بشین.

  • شهرهای هوشمند

    شهر بندری بارسلونا در اسپانیا یکی از پیشرفته ترین شهرهای هوشمند در جهان به حساب میاد. در این شهر از ابتکارات متنوعی در حوزه IoT استفاده شده تا شهروندان به خدماتی مثل پارکینگ و محیط هوشمند دسترسی پیدا کنن.

  • خودروهای متصل

    اپراتور معروف AT&T یکی از اولین شرکت های حوزه تلکام بود که یک مرکز تحقیق و نوآوری خودروهای متصل رو راه اندازی کرد.

    در ادامه ی مطلب اینترنت اشیا چیست؟ بخوانیم که

     

    مزایای اینترنت اشیا برای کسب و کارها چیست؟

    اینترنت اشیا برای صنایع مختلف مزایای متعددی رو به همراه داره. اما کسب و کارها و سازمان ها هم با به کارگیری تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا میتونن به مزایای زیادی دست پیدا کنن. در ادامه با 9 مزیتی که IoT برای کسب و کارها به دنبال داره، آشنا میشیم.

    1) افزایش بهره وری کارمندان و کاهش نیروی انسانی

    به لطف راهکارهای IoT، وظایف تکراری میتونه به صورت خودکار انجام بشه و اینطوری منابع انسانی به وظایف پیچیده تری که به مهارت های شخصی و به خصوص تفکر خلاق نیاز دارن، اختصاص پیدا می کنن. بنابراین تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز کاهش پیدا می کنه و در نتیجه هزینه های عملیاتی کسب و کار هم پایین میاد.

    2) اتوماسیون

    یکی دیگه از مزایایی که اتصال متقابل دستگاه های هوشمند به همراه داره، قابلیت اتوماسیون کنترل در بخش های مختلفی مثل مدیریت انبار، پیگیری ارسال، مدیریت سوخت و قطعات یدکی هستش. مثلا با استفاده از تگ های RFID و حسگرهای متصل به شبکه، میشه مکان تجهیزات و کالاها رو ردیابی کرد.

    3) استفاده بهتر از منابع و دارایی ها

    برنامه ریزی و مانیتورینگ خودکار که با استفاده از حسگرهای بهم متصل میسر شده میتونه استفاده بهینه و کارآمدتر از منابعی مثل برق یا آب رو به دنبال داشته باشه. مثلا چند حسگر تشخیص حرکت ساده میتونه تا حد زیادی در هزینه های برق و آب صرفه جویی کنه.

    4) عملیات مقرون به صرفه

    با کاهش دوره های خرابی و تعطیلی که به لطف اتوماسیون فرآیند تعمیر و نگهداری، تامین مواد اولیه یا سایر نیازمندی های تولید میسر شده، نرخ تولید تجهیزات کارخانه افزایش پیدا می کنه. در نتیجه سود تولیدکننده هم تا حد قابل توجهی بیشتر میشه. دستگاه های IoT میتونن مدیریت دپارتمان های مختلف در یک شرکت رو به شکل چشمگیری تسهیل کنن.

    5) افزایش ایمنی کار

    علاوه بر مزایایی که گفته شد، تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و خودکار مزایای زیادی رو برای کارمندان به همراه داره. در واقع در چنین شرایطی، دستگاه ها با ایمنی کامل کار می کنن و با استانداردها و مقررات مطابقت دارن. محیط کار ایمن برای سرمایه گذاران، شرکای تجاری و پرسنل جذاب تره و اعتبار و اعتماد برند رو افزایش میده.

    دستگاه های هوشمند همچنین احتمال خطای انسانی در طول مراحل مختلف عملیات کسب و کار رو کاهش میدن که این موضوع به خودی خود باعث افزایش سطح ایمنی میشه. به علاوه، شبکه ای از دستگاه های اینترنت اشیا مثل دوربین های نظارتی، سنسورهای حرکتی و سایر دستگاه های مانیتورینگ میتونن امنیت یک شرکت رو تضمین و از دزدی یا حتی جاسوسی شرکت های رقیب جلوگیری کنن.

    6) بازاریابی کامل و توسعه کسب و کار

    دستگاه های هوشمندی که برای خونه مناسبن، به خصوص دستیارهای صوتی یا سایر تجهیزاتی که به صورت منظم با کاربر مصرفی ارتباط برقرار می کنن منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای کسب و کارها به حساب میان.

    IoT به شرکت ها کمک می کنه تا حجم وسیعی از اطلاعات رو مستقیما از مصرف کننده های محصول به دست بیارن و با تحلیل اونها، استراتژی های کسب و کار، تبلیغات هدفمند، استراتژی های قیمت گذاری و سایر فعالیت های بازاریابی و مدیریتی رو برنامه ریزی کنن.

    7) بهبود خدمات مشتری و نرخ ماندگاری

    اطلاعات جمع آوری شده از کاربران مصرف کننده همچنین میتونه به کسب و کارها کمک کنه تا درک بهتری از انتظارات و رفتار مشتری ها داشته باشن. اینترنت اشیا با تسهیل فعالیت های پیگیری بعد از فروش مثل یادآوری زمان تعمیرات دوره ای یا اتمام گارانتی میتونه کیفیت خدمات مشتری رو بهبود بده.

    8) فرصت های تجاری بهتر

    به لطف کارایی بیشتر، شرکتی که از راهکارهای IoT استفاده می کنه میتونه طیف وسیع تری از خدمات و محصولات رو به مشتری های خودش ارائه بده یا کیفیت اونها رو نسبت به نمونه های رقیب بالاتر ببره. در نتیجه، این شرکت مزایای رقابتی بیشتری پیدا می کنه و به عنوان یک شریک تجاری بالقوه، گزینه جذاب تری به حساب میاد.

    9) اعتمادسازی بیشتر

    شرکتی که از راهکارهای پیشرفته به خصوص IoT استفاده می کنه، معمولا روی مشتری ها، سرمایه گذارها و بقیه شرکای تجاری خودش که با مزایای اینترنت اشیا آشنایی دارن، تاثیر مثبتی میذاره. علاوه بر این، جذب نیروهای متخصص و با تجربه در شرکتی که فضای کاری ایمن و امنی داره خیلی راحت تره.

 

  • اینترنت اشیاء  در صنعت حمل‌ونقل هوایی


    اینترنت اشیاء می‌تواند به بهبود امنیت، خدمات و حفاظت از محصولات از جعل و تقلب کمک نماید . برای مثال صنعت حمل‌ونقل هوایی، با مشکل قطعات  تأیید نشده مشکوک (SUP) تهدید می‏شود. SUP بخشی از هواپیما است که برای مواجه با مقررات مورد تأیید هواپیمایی هیچ تضمینی ندارد (به‌عنوان‌مثال، داروهای تقلبی که با محدودیت‏های کیفیت دقیق صنعت حمل‌ونقل هوایی ارتباطی ندارد).

    بنابراین، SUP‏ها به‌طورجدی استانداردهای امنیتی هواپیما را نقض می‌کنند. مقامات حمل‌ونقل هوایی گزارش می‌دهند که حداقل ۲۸ عدد از تصادفات و یا حوادث در ایالات‌متحده که اتفاق افتاده‌اند به دلیل تقلبی بودن قطعات بوده است. جدای از تجزیه‌وتحلیل اقلام وقت‌گیر، تأیید صحت قطعات هواپیما را می‌توان با بازرسی اسناد و مدارک ضمیمه‌شده انجام داد که این نیز میتواند تقلبی باشد.

    این مشکل می‌تواند با  شناخت تاریخچه الکترونیکی برای دسته خاصی از قطعات هواپیما، که  مدارک منشاء آن‌ها را  مشخص می‌کند  ،ایمن بودن از حوادث بحرانی در طول  کارکردشان را (به‌عنوان مثال، تغییرات) تضمین  نماید. با ذخیره‌سازی این  اطلاعات قبلی در یک پایگاه داده غیرمتمرکز و همچنین در برچسب‌های RFID که به‌صورت امن و مطمئن به قطعات هواپیما متصل است، احراز هویت (تأیید امضاهای دیجیتال، مقایسه  تاریخچه در تگ‌های RFID و در داخل پایگاه داده) این قطعات می‌تواند انجام شود، برای مثال، قبل از نصب،  این اقلام را در داخل یک هواپیما تست می‌کنند. بنابراین ایمنی و امنیت یک هواپیما به‌طور قابل‌توجهی بهبودیافته است.

    ایمنی یک پدیده ای است که حفظ اعتمادبه‌نفس در مسافر و جامعه را در بر می­گیرد. به طوری که یک پرواز تجاری نه‌تنها باید بسیار امن باشد بلکه تا حد زیادی باوجود افزایش ترافیک، باید امکان بروز تصادفات را کاهش دهد
    و افزایش بهره‌وری را در  بر می­گیرد. در این زمینه سیستم‏های بی‌سیم  پیشرفته شناسایی، به‌کاربرده  می­شود که به دو صورت زیر است:

    برچسب‌های ارتباطی RFID با توشه‌ای دربسته، برچسب RFID مبتنی بر مفاهیم مسافر/ خدمه/ چمدان/پیگیری محموله

    برچسب‌های RFID و حسگرهای نصب‌شده روی نوار نقاله،
    هزینه خواندن سیستم‏های مؤثر متصل به پایگاه داده‏ های امنیتی فراگیر، دوربین مداربسته و داده ‏های نرم‌افزار تصویربرداری.

    اینترنت اشیاء در صنعت خودرو (سیستم‏های نظارت بر وضعیت، ارتباطات V2V و V2I)


    در صنعت خودروسازی استفاده از برنامه‏ های کاربردی که شامل “اشیاء
    هوشمند” است برای نظارت و گزارش دهی هر قطعه، از فشار باد تایر اتومبیل گرفته تا نزدیکی سایر وسایل نقلیه  را شامل می­شود. تکنولوژی RFID برای تولید آسان خودرو, افزایش کنترل کیفیت, بهبود تدارکات و بهبود خدمات به مشتریان استفاده می‏شود. این دستگاه‏ ها به بخش حاوی اطلاعات مربوطه متصل شده  و نام سازنده ،زمان ساخت محصول،
    شماره سریال آن، نوع محصول، کد محصول و در برخی ازبرنامه ‏های کاربردی محل دقیق  ساخت آن را در یک لحظه فراهم می‌کند.
    تکنولوژی RFID داده‏ های زمان واقعی در فرآیند تولید، عملیات تعمیر و نگهداری را فراهم می‌کند و یک راهکار جدید برای مدیریت مؤثرتر ارائه می‌دهد.

    هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل که علاوه بر افزایش نظم و
    کاهش ترافیک، ایمنی و امنیت جاده و رانندگان را ارتقا بخشیده است

    سیستم های هوشمند کنترل ترافیک

    سیستم های تعمیر و نگهداری هوشمند راه ها ( زمینی، هوایی و دریایی )

    سیستم های هوشمند پارکینگ

    و در آخر 
    ممنون که تا انتهای مقاله  اینترنت اشیا چیست؟ با آبانت ارائه دهنده ی اینترنت وایرلس همراه بودید.

    ———————————————————————————————————————————————
    همراه گرامی به منظور اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان متخصص آبانت در بخش پشتیبانی و فروش در ارتباط باشید.

     

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *