بسته

خدمات شبکه چیست؟

خدمات شبکه چیست؟

خدمات شبکه چیست؟

یک تعریف ساده برای خدمات شبکه و شبکه های کامپیوتری اینکه؛ شبکه های کامپیوتری در اثر اتصال دو عدد کابل، وایرلس و … ایجاد شده و سایر خدمات بر روی آن ها پیاده سازی می شوند.

انواع مختلفی از شبکه های کامپیوتری تاکنون ابداع شده اند و پیاده سازی هریک از آن ها در سازمان ها بسته به نوع و نیاز سازمان مربوطه می باشد.

از عمده دلایل گسترش شبکه های کامپیوتری افزایش استفاده از رایانه و پیشرفت تکنولوژی می باشد.

خدمات شبکه به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که برای نصب، راه اندازی،‌ تعمیرات و رفع نقص و مدیریت زیرساخت های فناوری و اطلاعات یک نهاد انجام می شود.
با توجه به گسترش رسانه و ارتباطات و خدمات کامپیوتری امروز خدمات شبکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تمام کسب و کارها ناگزیر به استفاده از خدمات شبکه هستند.
خدمات شبکه شامل مشاوره راه اندازی شبکه، فعال سازی شبکه های پسیو و اکتیو،‌ نگهداری و پشتبانی از شبکه،‌ برقراری امنیت شبکه و اقدامات این چنینی در سازمان ها و مجموعه ها می باشد.
باتوجه به اینکه در برخی نهادها نیاز به برخط بودن دائم شبکه ها وجود دارد، بنابراین ضروری است که برای رفع مشکلات احتمالی به شرکت هایی که خدمات شبکه را انجام می دهند این امورات رابرون سپاری کرد.


تعریف خدمات شبکه

اگر شما کمی با کامپیوتر و رایانه کار کرده اید به سهولت قادر هستید متوجه شوید که شبکه های کامپیوتری از متصل شدن دو کابل، وایرلس و … به وجود آمده اند و دیگر خدمات موجود بر روی این شبکه تعریف میشوند. انواع متعددی از شبکه های کامپیوتری تا به امروز اختراع شده اند. بکارگیری هر کدام از شبکه های کامپیوتری در سازمان ها بر اساس نیاز و همچنین نوع سازمان مربوطه انجام میگیرد از مهم ترین علت های گسترش و بسط شبکه های کامپیوتر میتوان به افزایش بکارگیری از کامپیوتر و پیشرفت فناوری دانست.

به علت بیشتر شدن حجم داده ها که بایستی میان دستگاه های متعدد رد و بدل شود به همین دلیل به یک ابزار قوی نیاز میباشد. از اینرو این امر واضح است که استفاده از دیسک، فلش و….کافی نمیباشد. بر همین اساس برای داشتن عملکردی بالا نیاز به یک شبکه گسترده و نامحدود امری ضروری میباشد. از اینرو برای برطرف نمودن این مشکلات شبکه های کامپیوتری به وجود آمده اند. مهم ترین دلایل بکارگیری شبکه های کامپیوتری میتوان به امنیت و پایداری بالا به نسبت ابزار های قدیمی، برخورداری از حجم بالا، مناسب بودن هرینه انتقال دانست. همه ای خدمات که به وسیله شبکه کامپیوتری انجام میگیرد. یا میتوان این خدمات را میان دو کامپیوتر در خانه و یا اینکه تعدادی کامپیوتر در یک شرکت بزرگ تجاری بکار برد.

تاریخچه خدمات شبکه

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۳ به تدریج استفاده از شبکه و سیستم‌های رایانه‌ای توسعه پیدا کرد. در این میان با پیشرفت تکنولوژی خدمات شبکه افزایش یافت تا بتواند نیاز‌های مربوط به جامعه را رفع کند.

اولین سیستم‌های رایانه‌ای و بسیار ابتدایی صرف نظر از ارائه خدمات در سال‌های ۱۹۵۰ به مردم ارائه شد. به مرور زمان کاربرد این سیستم‌ها به حدی افزایش یافت که برای بهینه‌سازی شبکه تعداد خدمات توسعه یافت. در ادامه در خصوص خدمات شبکه مطالبی را بیان می نماییم.

انواع شبکه‌های کامپیوتری

Lan یا شبکه محلی: در این نوع شبکه سیستم‌ها در فاصله کمی از هم قرار دارند و تشکیل شبکه محلی را می‌دهند. این نوع از شبکه محدوده‌های کوچکی را پوشش دهی می‌کنند مانند: خانه، یک دفتر کار و…

مهم‌ترین و مهم‌ترین عنصر این نوع شبکه سوئیچ است و وظیفه آن تغییر بسته‌های داده است.

Wan  یا شبکه گسترده: در این نوع شبکه فاصله بین سیستم‌ها می‌توانید زیاد باشد. اینترنت یک نوع شبکه گسترده در سرتاسر دنیا می‌باشد. شبکه wan در واقع مجموعه‌ای از lanهای پراکنده است. دستگاهی به نام روتر لن ها را به wan متصل می‌کند.

Lan و wan از محبوب‌ترین شبکه‌ها می‌باشند.
انواع دیگر شبکه به شرح زیر می‌باشد:

Wireless Local Area Network

Metropolitan Area Network

Campus Area Network

Personal Area Network

Storage Area Network

System Area Network

ضرورت وجود خدمات شبکه

  • به دلیل آنکه امروزه شبکه و سیستم های رایانه ای به طرز باور نکردنی توسعه و گسترش یافته است. از اینرو بکارگیری آن در همه ای شرکت ها و مؤسسات موجب گردیده اشخاص زیادی ازاین خدمات به منظور افزایش کارایی و البته عملکرد کامپیوتر و سیستم های خود بهره ببرند. خدمات مربوط به شبکه موارد متععدی را در بر میگیرد که در صورت نیاز اشخاص قادر میباشند از آن استفاده نموده و مشکلات مربوطه را حل نمایند. استفاده از خدمات شبکه برای ارگان و مؤسسات بسیار مهم میباشد. از اینرو بایستی از آنها استفاده نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی ممانعت نمایند. همین مسئله یعنی اهمیت خدمات شبکه موجب گردیده که مراکز متعددی به منظور عرضه خدمات شبکه به وجود آیند. همواره در انتخاب شرکت ارائه دهنده این خدمات به خوبی تحقیق نمایید.
  • به دلیل آنکه داده های که در سیستم کامپیوتر یک ارگان یا در حالت کلی هر کسب و کاری که به این بستر نیاز دارند حائز اهمیت است. از اینرو چنانچه با مشکل و یا خطای روبرو شوند عملاً در معرض خطر قرار میگیرند. در بیشتر موارد نیز امکان بازگردانی آنها وجود ندارد. از اینرو یکی از خدماتی که در این حوزه ارائه میگردد خدمات پشتیبانی میباشد. از اینرو پشتیبانی از خدمات بسیار مهم و ضروری است چرا که احتمال وجود مشکل در هر سیستمبی وجود دارد.
    یکی از خدماتی که برای رفع مشکل ارائه می‌شود، پشتیبانی شبکه است. پشتیبانی شبکه یکی از خدماتی است که نیاز به آن کاملاً ضروری است.زیرا وجود مشکل و خطا ممکن است در هر سیستمی اتفاق بیفتد و امنیت داده‌ها را به خطر بیندازد.
    بنابراین برای اطلاع یافتن از چگونگی نصب خدمات و شبکه پشتیبانی آن و دریافت مشاوره و راهنمایی برای انجام عملکردهای مربوط به این سیستم‌ها باید از خدمات شبکه استفاده کرد.

خدمات IT

یکی دیگر از خدماتی که بسیار مورد استقبال شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است، خدمات it است. با استفاده از خدمات it شما می توانید دسترسی به اطلاعات و فرایند های تجاری را مدیریت و بهینه سازی کنید. فرایند های تجاری،‌ زیر ساخت و برنامه ریزی جز خدمات آی تی محسوب می شود.

خدمات it همانند خدمات شبکه اینترنت موارد متعددی را شامل می شود:‌

✅ نرم افزار: تهیه نرم افزارهای مجاز برای استفاده کاربران ، بروز بودن آنها، توافق نامه های لازم و بسیاری موارد دیگر نیاز به خدمات حوزه آی تی است.

✅ سخت افزار :‌ سخت افزارهایی که در طول استفاده از آن ها ممکن است دچار اختلال، خرابی و از این دست موارد شوند می بایستی توسط خدمات it این مشکلات رفع شود. این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که ارگان های خصوصی و یا دولتی نیاز به حفاظت از دارایی های اطلاعاتیشان دارند.

✅ زیر ساخت شبکه : از خدمات شبکه در قطعی اینترنت و اختلالات این حوزه حتی بین رایانه ها و دیگر دستگاه های و در امان نگه داشتن آن از تهدیدات خارجی و داخلی استفاده می شود. همچنان به منظور نظارت شبانه روزی بر سیستم ها و نصب و مدیریت فایروال ها نیز می بایستی در این حوزه از خدمات شبکه استفاده کرد.

✅ پردازش ابری: همان طور که می دانید داده ها و اطلاعات خصوصی سازمان ها دارای اهمیت خاصی هستند که با استفاده از خدمات it و خدمات شبکه می توان این موضوعات را مدیریت نمود.

مدیریت دستگاه تلفن همراه ، امنیت سایبری نیز از دیگر خدمات it و شبکه می باشد که شما می توانید از آن بهره مند شوید.

انواع خدمات شبکه

مشاوره و طراحی شبکه

همانگونه که میدانید در چند سال اخیر شاهد رشد داده ها و ابزارآلات کامپیوتری بوده ایم از اینرو این امر واضح است که شرکت ها به شبکه های کامپیوتری بیش از قبل نیاز دارند. به همین دلیل صاحبان کسب و کار برای آنکه موفق باشند بایستی خود را همگام با این تکنولوژی نمایند. ولیکن به دلیل نداشتن دانش کافی در این حیطه با سردرگمی مواجه هستند. بهترین راهکار در این صورت استفاده از وسسه های میباشد که انواع خدمات مربوط به شبکه را ارائه مینمایند. همچنین این امکان برای آنها وجود دارد که به منظور مشاوره و طراحی به صورت آنلاین نیز اقدام به این کار نمایند.

 

نصب و راه اندازی سخت افزاری شبکه

به منظور استفاده از شبکه و انواع خدمات مربوطه به جزء منابع نرم افزاری بایستی از منابع سخت افزار نیز استفاده نمود. که به وسیله مؤسسه خدمات شبکه ارائه میشود. از این رو خدمات پسیو در رابطه با منابع سخت افزاری میباشد. که با توجه به نیاز شرکت مورد استفاده قرار میگیرد و از قسمت های متعددی به وجود آمده است.

راه اندازی نرم افزاری شبکه

این قسمت از خدمات شبکه را با نام خدمات اکتیو میشناسند که در بردارنده مواردی از قبیل نصب و راه اندازی ویندوز، پیکر بندی های و …. میباشد.

خدمات اکتیو شبکه های کامپیوتری

اکتیو (active)در لغت به معنای فعال می باشد . به بیانی دیگر خدمات اکتیو شبکه همان فعالیت های نرم افزاری و پیکربندی دستگاه ها می باشند . برای استفاده از دستگاه های سخت افزاری مانند روتر ، سوئیچ و … شما نیازمند یکسری تنظیمات و پیکربندی می باشید . خدمات active شبکه به فعالیت هائی گفته می شود که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه اعمال می شود

مراحل اکتیو شبکه

پیکربندی کلیه تجهیزات و دستگاه ها شامل سوئیچ ، روتر ، فایروال و … .
نصب سیستم عامل سرور مانند Windows Server و … .
نصب سرویس های تحت شبکه مانند Domain ، DHCP و … .
نصب نرم افزار های تحت شبکه همچون : آنتی ویروس ، SQL Server و … .
اجرای مجازی سازی
به طور کلی پس از راه اندازی خدمات پسیو شبکه ، نوبت به آخرین مرحله از راه اندازی شبکه می رسد . خدمات اکتیو آخرین مرحله از راه اندازی یک شبکه کامپیوتری می باشد . تمامی اهداف و نیازهای ما در این مرحله برآورده خواهد شد.پس از راه اندازی و تنظیم دستگاه های موجود، شبکه قابل استفاده می باشد. نگهداری و پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری مرحله بعدی از شبکه های کامپیوتری می باشد .

خدمات شبکه اینترنت

همان طور که می دانید خدمات شبکه دارای طیف وسیعی از خدمات است که می تواند حوزه های وسیعی از خدمات کامپیوتری و اینترنت را در این دسته قرار داد.
خدمات شبکه اینترنت در شرکت ها و سازمان های به عنوان یک بستر ارتباط درون و برون سازمانی به منظور انتقال اطلاعات و همچنین مدیریت کلی و جزئی در سازمان اهمیت فراوانی دارد.
برخی از خدمات شبکه به صورت زیر هستند:
✅ راه اندازی سیستم کنترل مصرف اینترنت
✅ شبکه خصوصی تبادل اطلاعات
✅ راه اندازی Vo-IP
✅ راه اندازی ایمیل سرور اختصاصی
✅ کابل کشی و اتصالات وایرلس
✅ نصب و راه اندازی سرور
✅ پیکربندی شبکه و کابل کشی
✅ راه اندازی بک آپ

همچنین بخوانید:تلفن ثابت اینترنتی / خط تلفن ویپ

• راه اندازی نرم افزاری شبکه:

این بخش از شبکه را خدمات اکتیو شبکه گویند که شامل موارد زیر است:

✅ نصب و راه اندازی ویندوز سرور مربوطه و پیکربندی های لازم

✅ پیکربندی ها باید بر روی روتر، سوییچ و … اجرا گردند

✅ سرویس های شبکه باید بر روی سرور هایی مانند Active Directory ،DHCP و … نصب و راه اندازی شوند

✅ سرویس ها و برنامه های شبکه باید بر روی مانتورینگ و قسمت مربوط به کنترل و مدیریت شبکه نصب گردند

✅ نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز در زمینه داده ها مانند بک آپگیری و فایروال ها جهت امنیت شبکه

مهم ترین مزیت خدمات نصب و راه اندازی شبکه

نصب و راه اندازی شبکه دارای مزایای متعددی است که از آن می توان به انتقال امن و آسان بین سیستم ها اشاره کرد. بعد از نصب و راه اندازی شبکه، بین سیستم ها و کارکنان هیچ گونه محدودیت فاصله ای وجود ندارد. از طرفی شما دیگر احتیاجی به جا به جایی تجهیزاتتان ندارید.

از طرف دیگر می توانید هزینه های مربوط به ساختارهای اداری سازمان خود را به شدت کاهش دهید و در زمان خود نیز می توانید صرفه جویی کنید. اکنون بسیاری از شرکت ها که تعداد زیادی کارمند دارند با استفاده از خدمات شبکه کارکنان خود را دورکار و ضمن کاهش آلودگی و رفت و آمد ها توانسته اند نظارت بیشتری نیز بر روی آنان داشته باشد.

باید توجه داشته باشید که با استفاده از خدمات شبکه منابع تکراری در سیستم جمع نمی شود و از هدر رفت فضای سیستم جلوگیری خواهد شد.

با این تفاسیر می توان به طور کلی مزایای متعددی را برای خدمات شبکه در نظر گرفت که افزایش اطمینان،‌ کاهش هزینه و وقت، استفاده مشترک از منابع، سرعت بخشی به ارتباطات، قابلیت توسعه بخشی به شبکه، ارائه راه حل های جدید با استفاده از مفاهیمی همچون e-learning و digital marketing و بسیاری موارد دیگر از این دست می باشند.

در پایان می توان این گونه نتیجه گیری کرد که داشتن شبکه و استفاده از خدمات مربوط به شبکه برای سازمان ها و شرکت های بزرگ، کوچک و متوسط امری بسیار ضروری است، با این اوصاف شما می توانید با استفاده از خدمات شرکت داده پردازی نیلرام به صورت مستمر از این امکانات و خدمات بهره مند شوید. اگر سوالی در این زمینه داشتید می توانید در طول ساعات اداری با کارشناسان شرکت داده پردازی نیلرام تماس حاصل فرمایید.

• پشتیبانی:

پس از نصب شبکه های کامپیوتری قطعا احتیاج به یک پشتیبان جهت رفع مشکلات و خرابی های احتمالی ضروری می باشد. از اینرو وجود خدمات شبکه پشتیبانی حائز اهمیت است.

 

بیشتر بخوانیم : اینترنت وایرلس

تعرفه خدمات مربوط به شبکه

تعرفه های متنوعی برای ارائه انواع خدمات وجود دارد و برای هر شرکتی متفاوت است. حتی نوع ارائه مشاوره که به چه صورت تلفنی، حضوری یا آنلاین باشد در تعرفه ها تاثیر گذار است، به همین دلیل شرکت های ارائه دهنده خدمات تعرفه خاص و مشخصی را بر روی سایت خود اعلام نمی کنند.

معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات مربوط به شبکه بازه های کاری رفت و آمد کارشناسان خود را به بازه های 4 ساعته تقسیم می کنند چیزی حدود نصف یک روز کاری، البته این بازه می تواند تغییر کند. ساعت هایی که کارشناس به شرکت رفت و آمد می کند باید هم به نفع شرکت ارائه دهنده خدمت و هم شرکت دریافت کننده خدمت باشد.

در حال حاضر نمی توان گفت هر کارشناس چه میزان دستمزد دریافت می کند زیرا قیمت ها در همه زمینه در ایران روز به روز در حال افزایش است این مبالغ نیز قطعا تغییر می کند.

بسته به حرفه ای بودن کارشناس، تجربه وی و میزان خدمتی که ارائه می دهد مبلغ دستمزدش قطعا فرق خواهد کرد.

دستمزد یک کارشناس تازه کار با ساعات کاری کم با دستمزد یک کارشناس با تجربه با ساعات کاری زیاد زمین تا آسمان فرق می کند.

خدمات شبکه در تهران

تهران به عنوان پایتخت کشور ایران بسیاری از شرکت ها و سازمان ها را در خود جای داده است. اغلب شرکت های دولتی و خصوصی یا به صورت مستقیم در تهران فعال بوده و یا دارای دفتر و شعبه در این شهر است. اکثر این مجموعه ها به منظور بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در بهبود عملکرد خود، از شبکه های کامپیوتری استفاده می کنند. به همین خاطر نیاز به خدمات شبکه در تهران بیشتر از هر شهر دیگری در ایران احساس می شود. پس از شهر تهران، کرج به عنوان دومین شهر توانسته است میزبان بسیاری از کسب و کارها باشد. به همین خاطر این خدمات مربوط به شبکه در کرج نیز پس از تهران تقاضای بسیاری دارد.

آبانت به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین شرکت های خدماتی در حوزه شبکه های کامپیوتری در جنوب تهران توانسته است به مشتریان بسیاری در این شهر خدمات ارائه کرده و رضایت آن ها را جلب کند. آبانت با ارائه خدمات اینترنت پرسرعت وایرلس و خدمات شبکه متناسب با نیاز کارفرمایان توانسته مشتریان بسیاری را راضی نگهدارد. بنا بر درخواست کارفرما خدمات به صورت حضوری، غیر حضوری، سیار و آنلاین به صورت تمام وقت یا پراه وقت می تواند ارائه شود. این امر موجب می شود تا کارفرما متناسب با نیاز مجموعه خود خدمات کامپیوتر را دریافت کند.

روال کاری آبانت برای همکاران چگونه است؟

از آن جا که آبانت خود ارائه دهنده اینترنت وایرلس هست شما میتوانید علاوه بر همکاری برای خدمات شبکه اینترنت مجموعه خود را هم از ما بخواهید .

————————————————————————————————————————————————————–—————————

شما میتوانید برای ارتباط و راهنمایی بیشتر در رابطه با خدمات شبکه با همکاران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *