بسته

تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت

تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت

هنگام خرید سرویس اینترنت معمولا با ویژگی‌ها و امکاناتی روبه‌رو می‌شویم که ممکن است تفاوت دقیق بین آنها را ندانیم. اصطلاحاتی مثل سرعت اینترنت، پهنای باند ، حجم مصرفی و… از این جمله‌اند. در این میان پهنای باند یکی از ویژگی‌های اصلی سرویس اینترنت است که نقش مهمی در کیفیت و سرعت اتصال دارد.شناخت پهنای باند و توجه به مقدار موردنیاز برای اتصال اینترنت صنعتی و خانگی می‌تواند تجربه ی بهتری در استفاده از اینترنت برای شما فراهم کند.

پهنای باند چیست؟

به زبان ساده، پهنای باند بیشترین مقدار داده باینری (از نوع ۰ و۱) است که طی زمان مشخص، در شبکه از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل میشود. به عبارت دیگر، پهنای باند یا Bandwidth به ظرفیت انتقال داده روی شبکه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه است.

کلاً این اصطلاح در مورد انتقال داده با حجم بالا  حرف می‌زنه. در این مفهوم گفته می‌شه با یک کابل، حجم زیادی داده از یک مکان به یک مکان دیگه منتقل می‌شه. ارتباطات اینترنتی پهن باند از طریق کابل، فیبر و DSL انجام می‌شه که امروزه همه این اتصالات، به استانداردهای لازم برای پهنای باند تبدیل شدن.

برای اینکه بیشتر بدونین بهتره پهنای باند رو با مقدار آبی که می‌تونه از طریق یک لوله آب منتقل بشه، مقایسه کنین. هرچی این لوله بزرگتر باشه آب بیشتری هم می‌تونه طی یک زمان مشخص ازش رد شه. الان کل این مثل مفهوم پهنای بانده، آب رو همون داده در نظر بگیرین و لوله هم همون کابل، فیبر یا DSL تصور کنین.

 

پس هرچی ظرفیت لینک یا لوله ارتباطی بیشتر باشه یعنی داده‌های بیشتری میتونن ظرف یک ثانیه از آن عبور کنن. اندازه‌گیری این انتقال داده در پهنای باند بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) انجام می‌شه. هرچی پهنای باند بیشتری داشته باشین، داده از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگه زودتر منتقل می‌شه. یه چیز جالب اینکه وقتی شما برای سرویس اینترنت یا ISP، درخواست اشتراک دادین، اون بسته‌های اینترنتی که می‌خواین بخرین بر اساس پهنای باند قیمت‌گذاری می‌شن.

 


انواع پهنای باند

اما انواع مختلف سرویس‌های اینترنتی وجود دارند که بسته به ویژگی‌هایی مثل سرعت و پهنای باند با هم تفاوت دارند. بر اساس همین تفاوت‌ها برخی از سرویس‌ها برای کاربردهای خانگی و برخی برای استفاده تجاری مناسب‌تر هستند. مهم‌ترین انواع پهنای باند شامل موارد زیر است:

  • پهنای باند اشتراکی
  • پهنای باند اختصاصی

    پهنای باند اختصاصی (Dedicated Bandwith)

    در این مدل، کل پهنای باند به یک کاربر اختصاص داده می ‌شود و در این سرویس، قطعی ارتباط، بسیار کم اتفاق می‌افتد. این سرویس بیشتر برای سازمان‌ ها و ارگان ‌های بزرگ کاربرد دارد که در حال جا به جا کردن حجم بسیار بالایی از اطلاعات هستند.

    بیشتر بخوانید :خرید هاست ابری / 6 قدم برای افزایش امنیت وای فای /تفاوت اینترنت adsl با اینترنت وایرلس


    پهنای باند اشتراکی (Shared Bandwith)

    در مدل اشتراکی، پهنای باند بین چند مشترک توزیع می ‌شود؛ برای همین سرعت اینترنت کاهش پیدا می ‌کند و احتمال قطعی بیشتر است. مثلا” اگر ۱۰۰ کاربر همزمان در حال دانلود فایل باشند، در پهنای باند ترافیک ایجاد شده و سرعت اینترنت کم می‌ شود.


تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت

حال که با انواع پهنای باند اینترنت آشنا شدید و پس از درک اینکه پهنای باند چیست، سوالی که ایجاد می‌شود تفاوت آن با سرعت اینترنت است. در واقع شباهت این دو پارامتر کمی گیج‌کننده است. برای درک بهتر موضوع بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. یک بزرگراه را در نظر بگیرید که خودروها در چند خط به موازات یکدیگر و با سرعت یکسان در حال عبور هستند. اگر بخواهیم بزرگراه را به یک اتصال اینترنت تشبیه کنیم. خودروهای در حال عبور نقش داده‌های در حال انتقال را به خود می‌گیرند.در این مثال سرعت خودروها متناظر سرعت اینترنت شما است.

در حالی که تعداد خطوطی که خودروها می‌توانند از آن عبور کنند، متناظر پهنای باند است.پهن‌تربودن بزرگراه باعث می‌شود تعداد خودروهای بیشتری بتوانند عبور کنند، همانطور که بالابودن پهنای باند اتصال اینترنت باعث می‌شود حجم اطلاعات بیشتری در یک زمان مشخص انتقال داده شود. بنابراین سرعت اینترنت را می‌توان زمان لازم برای انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر در نظر گرفت. درحالی که پهنای باند حجم اطلاعاتی است که در یک زمان مشخص می‌تواند بین دو نقطه انتقال پیدا کند.

تعداد کاربران شبکه

هر اندازه تعداد کاربران شبکه بیشتر باشد، ترافیک ایجاد شده در باند های شبکه هم بیشتر می ‌شود. مطمئنا” خودتان تا الان این تجربه را داشته‌اید که وقتی یک نفر در خانه در حال بارگیری فیلم است، سرعت اینترنت برای شما کاهش پیدا می‌ کند.
در این صورت اگر سازمانی با تعداد کاربران زیاد باشید، برای اینکه در حین بارگذاری و بارگیری فایل سرعت شبکه اینترنت افت نکند، به پهنای باند اختصاصی نیاز پیدا می ‌کنید.

میزان پهنای باند مورد نیاز

میزان موردنیاز پهنای باند شما بستگی دارد به استفاده‌ای که از اینترنت می‌کنید. با این حال همیشه داشتن پهنای باند بیشتر، بهتر است. به شرطی که بودجه کافی در دسترس باشد. اگر قرار نیست کار خاصی جز چرخ‌زدن در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر انجام دهید، داشتن یک سرویس پرسرعت با پهنای باند نه‌چندان زیاد برایتان کافی است. اما اگر کارهای بیشتری با اینترنت دارید، لازم است بسته به نوع فعالیت‌تان پهنای باند لازم را تهیه کنید.برای این کار بهتر است به دستورالعمل‌های رسمی سرویس‌دهنده‌ها توجه کنید.

برای مثال اگر سرویس کنونی اینترنت شما کیفیت قابل قبولی دارد و در حال گرفتن اشتراک پخش زنده فیلم و ویدئو هستید، بهتر است در مورد پهنای باند موردنیازتان تحقیق کنید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت سرویس پخش فیلم راهنمایی بگیرید. داشتن پهنای باند لازم به شما این امکان را می‌دهد تا فیلم و ویدئوهای موردنظرتان را بدون وقفه و قطعی به راحتی مشاهده کنید.

با همه این‌ها اگر در خانه چند تلویزیون دارید که از سرویس‌های پخش فیلم استفاده می‌کنند و اعضای خانواده هم با چند لپ‌تاپ و گوشی موبایل و… از اینترنت استفاده می‌کنند، لازم است به فکر تهیه پهنای باند زیادی باشید. در چنین شرایطی بد نیست هزینه بیشتری پرداخت کنید و از سرویس‌های اینترنت با پهنای باند بالا استفاده کنید.

همچنین بخوانید :دلیل کندی سرعت اینترنت / پیدا کردن آدرس ip کامپیوتر / sms مارکتینگ چیست ؟ /تلفن ویپ

بیشتر بخوانید:

اینترنت وایرلس را از کجا بخریم؟

برای خرید اینترنت وایرلس ابتدا باید از شرکت‌هایی که این سرویس را ارائه می‌دهند، آگاهی کافی به دست آورید. سپس با مقایسه پهنای باند، سرعت اینترنت، قیمت اینترنت و سایر خدمات ارائه‌شده توسط شرکت، بهترین سرویس را انتخاب و خریداری کنید.

اینترنت پرسرعت وایرلس در جنوب تهران

شرکت آبانت ارائه دهنده اینترنت پر سرعت وایرلس با سابقه بیش از ۱۰ سال حضور درمناطق صنعتی جنوب تهران با در اختیار داشتن بیش از ۱۲ سایت و پاپ سایت اصلی امکان اتصال بی سیم را فراهم نموده است.

آبانت با ارائه اینترنت پرسرعت وایرلس، اینترنت حجمی و غیر حجمی در جنوب تهران آماده خدمت به مشتریان گرامی میباشد.

مزایای همکاری با آبانت : 

۱_ اینترنت بیسیم (وایرلس )
۲_نصب و راه اندازی لینک های رادیویی
۳_ارائه خطوط تلفن ویپ و تحت شبکه
۴_ ip ثابت واستاتیک
۵_راه اندازی فوری کمتر از یک روز
۶_ایجاد ارتباط پوینت تو پوینت ptp
۷_ سرویس پوینت تو مولتی پوینت ptmp
۸_اینترنت وایرلس درکلیه شهرک های صنعتی جنوب تهران
۹_ارائه سرویس اینترنت های حجمی (limited) و نامحدود (unlimited)
۱۰_کیفیت و پایداری بسیار عالی
۱۱_امکان سنجی حضوری توسط کارشناسان فنی
۱۱_اینترنت وایرلس تا ۶۰ مگا بیت سرعت در مناطق صنعتی جنوب تهران
۱۲_دریافت سرعت اینترنت تا ۶۰ مگابیت کیفیت و پایداری بسیار عالی عدم نیاز به خط تلفن پوشش دهی مخابرات

 


همراه گرامی به منظور اطلاع از وضعیت اینترنت پرسرعت وایرلس در محل سکونت ،مناطق صنعتی ، کارگاه و یا کارخونه و….

می توانید با کارشناسان متخصص آبانت در بخش فروش در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *