بسته

بررسی انواع مانیتور کامپیوتر

بررسی انواع مانیتور کامپیوتر

در این مقاله قصد داریم که به بررسی انواع مانیتور کامپیوتر بپردازیم.

مانیتورکامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

صفحه نمایش کامپیوتر به عنوان یک دستگاه خروجی که از آن به عنوان ارائه دهنده خروجی تصویر به صورت گرافیکی و متنی استفاده می‌شود. برخی از افراد آن را با نام‌های دیگری مثل: VDT (ترمینال نمایشگر ویدیو) و VDU (واحد نمایشگر ویدیو) نیز می‌شناسند. این نوع مانیتورهای رایانه حاوی مدارهای الکترونیکی، منبع تغذیه و برخی دارای تعدادی دکمه‌ هستند که به وسیله آن‌ها می‌توانید تمام سیگنال‌ها را دستکاری کنید و به ایجاد نتیجه مطلوب در شکل تصویر خود برسید. مانیتورهای کامپیوترهای قدیمی توسط CRT (لوله های پرتو کاتدی) ساخته می شدند که وزن بیشتری داشتند و از نظر اندازه هم با مانیتورهای امروزی تفاوت داشتند. اما امروزه از جدیدترین فناوری‌ها مانند: LCD، LED و Plasma و غیره استفاده می‌کنند. در این مدل‌ها از برخی  کانکتورها برای اتصال کامپیوتر به مانیتورها مانند VGA، رابط بصری دیجیتال (DVI)، HDMI، پورت نمایش، Thunderbolt و غیره استفاده می‌شود.


اجزای تشکیل دهنده مانیتور کامپیوتر:

صفحه نمایش مانیتورهای کامپیوتر دارای قسمت‌های داخلی مختلفی هستند و هر قسمت دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که در ادامه آن‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

  • صفحه نمایش LCD: عمدتاً صفحه نمایش مانیتور رایانه‌ها از نمایشگرهای کریستال مایع توسط ترانزیستورهای فیلم نازک ساخته می‌شوند.
  • شیشه لایه‌ای: صفحه نمایش مانیتور ال سی دی کامپیوتر از لایه های مختلف شیشه ساخته می‌شود که نور را در حین نمایش بر روی صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر تغییر می‌دهند.
  • پایه های لپ تاپ: یک سری پایه‌های پلاستیکی نازک باید برای نمایشگرهای LCD مورد استفاده قرار می‌گیرد، انگیزه اصلی طراحی برای صفحه نمایش مانیتورهای کامپیوتر کاهش محدودیت فیزیکی برای قرار دادن روی میز است.
  • کانکتور برق: از این کانکتورها برای اتصال یک قطعه به قطعه دیگر استفاده می شود.
  • برد رابط: برای کنترل کامل بر تمام عملکردهای صفحه نمایش کامپیوتر از برد رابط استفاده می‌شود.
  • بازتابنده‌ها و منابع نور: حین استفاده از این مانیتورها پرتو نوری بر روی صفحه نمایش کامپیوتر پخش می‌شود.
  • مدار تقویت کننده: مدار تقویت کننده به تقویت تمام سیگنال های ویدئویی که روی صفحه کامپیوتر می رسد کمک می کند.
  • CRT (لوله پرتو کاتدی): هر CRT باید از سه جزء اصلی استفاده کند: تفنگ الکترونی، سطح مشاهده فسفر و در نهایت پوشش شیشه ای.

همچنین بخوانید:روش های پیدا کردن آدرس آی پی در کامپیوتر

چند نوع مانیتور وجود دارد؟

9 نوع مختلف مانیتور وجود دارد که در زیر نام ها و بررسی آنها آورده شده است 

1- LCD Monitors

در نمایشگرهای LCD از فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند. یکی از خاصیت‌های جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است.در این نمایشگر آدرس دهی پیکسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتریسی است. به‌عبارت دیگر، صفحه نمایش مانند یک محور مختصات آدرس‌دهی شده و نقاط تقاطع x و y باعث روشن یا خاموش شدن پیکسل‌ها می‌شود.
در نمایشگر های LCD مبنای کار کریستال مایع بوده و نیز احتیاج به یک سیستم نور دهی در پس زمینه می باشد تا نور ایجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبی که با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور کند . در این حالت در وضعیت عادی نوری از مابین این دو صفحه عبور نمی کند و تنها در هنگامی که پیغام الکتریکی مبنی بر آزاد شدن کانال نمایشی دریافت شود زاویه و آدرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاویه داده شده در صفحه قطبی عبور کرده و با تحریک لایه نمایشی رنگ مورد نظر به صورت نقاط کروی پدید می آید . این حالت را شکل گیری پلاسما نیز می گویند.
 LCD رایج ترین نوع مانیتوری است که امروزه در همه جا می بینید.مانیتورهای LCD دارای کیفیت رنگ و تصویر عالی هستند و می توانند وضوح عالی داشته باشند.


2- LED Monitors

LED مخفف “Light Emitting Diode” است. مانیتورهای ال ای دی که بعضی از مواقع مانیتورهای LED-backlit نامیده می شوند، کیفیت رنگ و تصویر بسیار خوبی دارند اما زمان پاسخگویی مناسبی ندارند.

این مسئله باعث می شود این نوع مانیتور برای کارهایی که به حرکات دقیق نیاز دارند، مانند بازی یا رندر، خوب باشند.

امروزه مانیتورهای ال ای دی در بازار بسیار معروف هستند زیرا استفاده از این نوع مانیتور ها مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

 

  • ارزان تر هستند.
  • برق کمتری مصرف می کنند (20 وات).
  • نسبت کنتراست پویاتری دارند.

3- Curved Monitors

مانیتورهای خمیده جدیدترین فناوری مانیتور هستند، اما ممکن است گرانتر باشند.

مانیتورهای منحنی بین کاربران بازی و ویرایشگرهای ویدئویی و کاربران برنامه نویسی محبوبیت بسیار زیادی دارد.

امروزه اکثر افراد حرفه ای از نمایشگرهای منحنی استفاده می کنند.

4- CRT Monitors

CRT مخفف “Cathode Ray Tube” است. مانیتورهای CRT نوع اصلی مانیتور کامپیوتر هستند. آنها بزرگ، سنگین هستند و برای کار کردن به انرژی زیادی نیاز دارند.

CRT ها رایج ترین نوع مانیتور کامپیوتر در گذشته بوده اند زیرا ساخت آنها ارزان است.

همچنین نمایشگر بسیار شفافی دارند. با این حال، CRT ها در حال منسوخ شده اند ، زیرا سایر انواع مانیتور به دلیل مقرون به صرفه بودن و ویژگی های پیشرفته محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

5- Flat Panel Monitors

مانیتورهای صفحه تخت نوعی نمایشگر رایانه هستند که معمولاً همراه با رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و سایر دستگاه های مشابه استفاده می شود.

مانیتورهای صفحه تخت می توانند آنالوگ یا دیجیتال باشند. آنها همچنین می توانند ترکیبی از هر دو باشند.

استفاده از مانیتور صفحه تخت مزایای زیادی دارد، از جمله موارد زیر: بدون لوله بزرگ، زاویه دید پایدار، کیفیت تصویر بهتر، هزینه کمتر.

6- Touch Screen Monitors

مانیتورهای لمسی نمایشگرهایی هستند که با لمس صفحه می توان از آنها استفاده کرد.

آنها معمولاً برای کنترل مواردی مانند ارائه ها و فیلم ها استفاده می شوند، اما به عنوان مانیتور رایانه نیز استفاده می شوند.

برای نمونه می توان گفت که، از صفحات لمسی می توان برای دستکاری آیتم های روی میز دسکتاپ استفاده کرد، یا می توان از آنها برای تعامل با منوها در یک برنامه کامپیوتری استفاده کرد.

7- OLED Monitors

OLED مخفف دیود نوری آلی است. دیود ساطع نور ارگانیک (OLED) نوعی صفحه نمایش تخت است که فقط در تلویزیون ها و مانیتورهای کامپیوتر یافت می شود.

نسبت به LCD ها انرژی کمتری مصرف می کند، نسبت کنتراست بهتری دارد و رنگ ها زنده تر هستند.

همچنین زاویه دید بهتری نسبت به تلویزیون LCD یا پلاسما دارد.

نمایشگرهای OLED تصاویری با کیفیت بالاتر با رنگ‌های غنی‌تر و صحنه‌های تاریک دقیق‌تر ارائه می‌کنند.

آنها همچنین متن ها را با کیفیت تر روی صفحه نمایش می دهند زیرا هیچ نور پس زمینه ای برای ایجاد تابش خیره کننده وجود ندارد.

8- DLP Monitors

مانیتورهای DLP برای نمایش رنگ های طبیعی در رایانه بهترین هستند.

مانیتورهای DLP رویکرد متفاوتی برای نمایش رنگ دارند. آنها سه رنگ اصلی دارند که در نور استفاده می شود.

به همین دلیل است که هنگام ثبت تصاویر خیره کننده، گیمرها و دوستداران فیلم به دنبال آن هستند.

همچنین بخوانید : اینترنت مناسب برای گیمر ها 

9- TFT Monitors

TFT مخفف “ترانزیستور لایه نازک” است. مانیتورهای TFT نوعی دستگاه نمایشگر صفحه تخت هستند. آنها از یک لایه نازک کریستال مایع تشکیل شده اند که بین دو قطعه شیشه پلاریزه و مجموعه ای از ترانزیستورها در پشت پانل قرار گرفته است.

کریستال مایع به پیکسل تقسیم می شود. هر پیکسل توسط ترانزیستور مربوطه روشن یا خاموش می شود. مانیتور TFT با تغییر میزان نوری که می تواند از هر پیکسل منفرد عبور کند از طریق فرآیندی به نام مدولاسیون کار می کند.

تفکیک‌پذیری چیست؟
به تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده افقی و عمودی بر صفحه، گفته می‌شود. هر اندازه توان تفکیک‌پذیری افزایش یابد، امکان نمایش تصاویر بیشتری روی نمایشگر فراهم می‌آید و تصویر واضح‌تر می‌شود. تفکیک‌پذیری با اندازه صفحه نمایشگر رابطه دارد هر چه نمایشگر بزرگتر باشد، امکان دستیابی به کیفیت بالاتر، بیشتر است و جزییات بیشتری در نمایشگر دیده می‌شود در یک دسکتاپ ویندوز اندازه آیکون‌ها را در رزولوشن 600*800 2 یا 3 برابر بزرگتر نسبت به رزولوشن 1024*1280 است. یک نمایشگر می‌تواند چند درجه تفکیک‌پذیری را پشتیبانی کند.

امروزه اکثر مانیتورهای موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی هستند
و به صورت اتوماتیک در چهار مرحله فعال می‌گردند:

۱) استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یکنواختی شعاع الکترونی جلوگیری می‌گردد.

۲) حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق می‌کاهد و به سرعت به ورودی‌ها پاسخ می‌دهد.

۳) حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای کارکردن مانیتور کاسته می‌شود. در این حالت پاسخ به ورودی‌ها مثل ماوس و کیبرد کمی کندتر است.

۴) مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله کاربر به وسیله کلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلکه به صورت هوشمندانه این کار توسط مانیتور انجام می‌گیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است.

یکی از چیزهایی که شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه می‌گردد. علاوه بر بلندگوها حدالامکان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسکنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.

نکاتی برای تهیه نمایشگر:
انتخاب نامناسب یک نمایشگر می‌تواند در دراز مدت آسیب جدی به چشمان کاربر وارد کند پس لازم است که در انتخاب نمایشگر دقت‌کرد. نمایشگر انتخابی، باید دارای محدوده دید قابل قبول و متناسب با نوع نیاز کاربران باشد. نمایشگرهای 19 و 17 اینچ CRT محدوده دید مناسبی در ارتباط با کاربردهای حرفه‌ای دارند.
با استفاده از پورت‌های USB، می‌توان به‌سادگی و به‌سرعت تجهیزات جانبی را به رایانه متصل کرد. در برخی نمایشگرها، تعدادی پورت USB تعبیه شده است.
در تهیه نمایشگر LCD، انتخاب یک نمایشگر با زاویه دید و کنتراست مناسب بسیار مهم است. زاویه دید به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر است، گفته‌ می‌شود. در حال حاضر توجه به میزان برق مصرفی نیز مهم است.

برای اطلاعات عمومی بدانید:اینترنت وایرلس چیست؟
و تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت در چیست؟

اما درهنگام خرید مانیتور به چه نکاتی توجه کنیم و به چه نکاتی نباید دقت کنیم؟

با وجود انواع مختلفی از مانیتورهای موجود در بازار، تشخیص اینکه کدام یک بهترین است دشوار است.

مانیتورهایی وجود دارند که برای کارهای خاص بهتر هستند، مانیتورهای دیگری وجود دارند که در فضای شما صرفه جویی می کنند و مانیتورهایی وجود دارند که تجربه همه جانبه تری را ارائه می دهند.

مانیتور همان چیزی است که در طول روز به آن نگاه می کنید. این دستگاهی است که تصاویر و متن را برای رایانه، تلویزیون و تلفن شما نمایش می دهد.

شما زمان زیادی را صرف نگاه کردن به مانیتور خود می کنید. بنابراین مهم است که مطمئن شوید که موردی را انتخاب می کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد و باعث خستگی چشم نشود.

بهترین مانیتورها آنهایی هستند که می توان آنها را برای هر کاری تنظیم کرد. از وضوح خوب و دقت رنگ گرفته تا نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی عالی، فاکتورهای زیادی در هنگام خرید مانیتور باید در نظر گرفته شود.

لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند انواع مختلف صفحه‌نمایش و وضوح‌های متفاوتی را  ارائه می‌کنند.

در پایان مقاله ی بررسی انواع مانیتور کامپیوتر :

وقتی نوبت به مانیتور کامپیوتر شما می رسد، بهترین کیفیت را می خواهید. یک مانیتور خوب نه تنها تصویری واضح و پر جنب و جوش ارائه می دهد، بلکه می تواند به رفع خستگی و خستگی چشم نیز کمک کند.

همانطور که گفته شد، تعداد زیادی مانیتور مختلف برای انتخاب وجود دارد.

جستجو برای مانیتور عالی می تواند دشوار باشد. تعداد زیادی برای انتخاب وجود دارد و همه آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. سخت است که بدانید کدام یک ارزش بیشتری دارند.

ما بررسی های لازم برای شما انجام داده ایم . در اینجا، راهنمایی است که به شما کمک می کند تا بهترین نوع مانیتور را برای نیازها و نوع استفاده خود پیدا کنید.

امیدواریم این مقاله اطلاعاتی را که برای انتخاب بهترین مانیتور برای نیازهایتان نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

و در آخر 
ممنون که تا انتهای مقاله بررسی انواع مانیتور کامپیوتر با آبانت  ارائه دهنده ی اینترنت وایرلس همراه بودید.

———————————————————————————————————————————————
همراه گرامی به منظور اطلاعات بیشتر بررسی انواع مانیتور کامپیوتر می توانید با کارشناسان متخصص آبانت در بخش پشتیبانی و فروش در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *