بسته

چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟

چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟

علت زود تمام شدن حجم اینترنت و روش‌های جلوگیری از اتمام آن

یکی از مشکلاتی که امروزه اکثریت کاربران اینترنت به نحوی با آن دست و پنجه نرم می کنند تمام شدن ترافیک اینترنت است.
شاید برای شما هم پیش آماده باشد…
که نمی‌دانید چه اتفاقی برای حجم اینترنت شما افتاده است؟ آیا همسایه از اینترنت من استفاده می‌کند؟ راه‌های جلوگیری از مصرف زیاد اینترنت چیست؟ اگر سوالاتی از این قبیل ذهن شما را مشغول کرده با آبانت همراه باشید تا متخصص در زمینه کنترل اینترنت شوید چه اینترنت همراه، چه خانگی و … . بریم علت تمام شدن حجم اینترنت را بدانیم.

چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟ علت زود تمام شدن بسته اینترنت

هر اطلاعاتی که شما به سمت اینترنت ارسال کنید از حجم اینترنت شما کسر خواهد شد. من که دانلود نمی‌کنم پس چطوری اینترنت من زود تموم میشه؟ این روزا همه ما از واتساپ و اینستاگرام به عنوان شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم و هر کلمه‌ای که تایپ می‌کنیم و برای دیگران ارسال می‌کنیم هزینه دارد و از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود. وقتی در اکسپلور اینستاگرام پست‌ها را مشاهده می‌کنید از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود.

وقتی مرورگر خود را باز می‌کنید و مطلبی را جستجو می‌کنید باز هم از حجم اینترنت شما استفاده می‌شود تا این اطلاعات به دست شما برسد و آن صفحه اینترنت باز شود. برای باز شدن یک صفحه اینترنت و مشاهده آن در کمترین حالت یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف می‌شود و اگر ۱۰۰۰ تا صفحه باز کنید یک گیگ از حجم اینترنت شما مصرف می‌شود.

چه عواملی باعث تمام شدن حجم اینترنت می‌شود؟

  1. شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تیک تاک
  2. بازی‌های آنلاین
  3. استفاده از ف.ی.ل.ت.ر.ش.ک.ن یا نرم‌افزارهای تغییر IP
  4. آپدیت شدن ویندوز و اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار
  5. استفاده همسایه از اینترنت شما
  6. مشاهده آنلاین فیلم وسریال
  7. باز ماندن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه
  8. ویروس‌ها و پاپ‌آپ‌ها
  9. تماس‌های تصویری
  10. آپدیت خودکار نرم‌افزارها و سیستم‌عامل

    دلایل اتمام سریع حجم اینترنت و راه های جلوگیری از آن

    با توجه به گفته های بالا اگر  همچنان بر این عقیده هستید که حجم اینترنت شما خیلی زودتر از زمان مشخص شده تمام می‌شود، باید به نکات زیر به خوبی توجه کنید تا بتوانید از این پس، مصرف اینترنت خود را به حداقل برسانید.

۱_سیستم عامل گوشی و کامپیوتر دانلود خودکار دارند

 بروزرسانی خودکار سیستم عامل یکی از دلایل مهم مصرف و از دست دادن حجم اینترنت است. در اکثر گوشی‌های اندروید، آپدیت اصلی سیستم عامل، به صورت دستی انجام می‌پذیرد. اما اگر حجم مصرف دیتای گوشی شما به طور ناگهانی بالا رفت، پیشنهاد می‌کنیم که بخش آپدیت سیستم عامل گوشی و سرویس های مربوط به آن مثل Google Services را بررسی کنید.

اگر متوجه روشن بودن آپدیت های خودکار شدید، باید آنها را غیر فعال کنید؛ چرا که غیرفعال کردن آپدیت های خودکار برنامه‌ها و سیستم عامل، یکی از مهم ترین عوامل کاهش مصرف اینترنت است.

در ویندوز می توان به  آپدیت های خودکار و آزار دهنده ویندوز اشاره کنیم؛ این مورد، یکی از مهم ترین دلایل مصرف اینترنت است و به راحتی باعث تمام شدن حجم اینترنت و کند شدن سرعت آن می‌شود.

 

۲_بازی های آنلاین از علت زود تمام شدن بسته اینترنت

بازی های آنلاین می توانند به سرعت ترافیک اینترنت شما را تمام کنند. بازی های آنلاین نظیر کال او دیوتی، ایپکس و … تقریبا ساعتی ۲۵۰ مگابایت اینترنت مصرف کرده و از مهم ترین علت زود تمام شدن بسته اینترنت شما می توانند باشند.

برای جلوگیری از این مشکل یکی از بهترین راه‌ها استفاده از اینترنت نامحدود می‌باشد زیرا یکی از دلایل اصلی تمام شدن بسته های اینرتنتی بازی های آنلاین می‌باشد.

۳_ برنامه های کامپیوتر و گوشی، به صورت خودکار آپدیت می‌شوند

این مورد که شبیه به آپدیت خودکار سیستم عامل است، نرم افزارهای نظیر فایرفاکس، تلگرام کامپیوتر و.. بدون اطلاع کاربر، خود را به نسخه های جدیدتر آپدیت می‌کنند. در تلفن های همراه هوشمند، گاهی اوقات برنامه هایی  مانند پلی استور، اپ استور و … در صورتی که گزینه آپدیت خودکار در آن ها فعال باشد برنامه های شما را بدون اطلاع آپدیت کرده که در صورتی که حجم اینترنت شما کم باشد می تواند سبب زود تمام شدن ترافیک اینترنت شما می شود. برای جلوگیری از این کار می توانید گزینه آپدیت خودکار ا غیرفعال کرده تا برنامه ها بدون اطلاع آپدیت نشوند.

۴_تماس های تصویری از دیگر علت تمام شدن ترافیک اینترنت

هر زمان که تصویری توسط اینترنت توسط پخش باشد حجم بسته به کیفیت تصویری حجم زیادی را مصرف می کند از این رو اگر دغدغه درباره تمام شدن اینترنت دارید بهتر است استفاده از تماس های تصویری را به حداقل برسانید. البته برخی برنامه های ارتباطی قابلیت بهینه کردن مصرف اینترنت را در زمان تماس را ندارند.

۵_ پخش خودکار موزیک و ویدیو؛ معضل دیگر کاهش حجم اینترنت

اگر میخواهید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید باید پخش خودکار ویدیو را در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستا‌گرام و … را فورا غیر فعال نمایید. زیرا پخش خودکار، یک معضل آزار دهنده و پر هزینه است.

غیر فعال کردن پخش خودکار در برنامه یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از زود تمام شدن حجم اینترنت می‌باشد پس حتما توصیه می‌کنیم که این نکته را رعایت کنید.

۶_غیرفعال کردن دانلود خودکار واتساپ

اگر از واتساپ و تلگرام استفاده می‌کنید دانلود خودکار را غیرفعال کنید تا بصورت اتوماتیک عکس، فیلم و … دانلود نشود. با فعال کردن گزینه Low Data Usage در بخش تنظیمات  میزان مصرف دیتا مدیریت می‌شود.

۷_محدود کردن مصرف اینترنت در اینستاگرام

برای تنظیم کردن محدودیت مصرف اینترنت در اینستاگرام وارد تنظیمات اینستاگرام شوید و سپس Account را انتخاب کنید و در انتها Data Saver را فعال کنید با این کار زمانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنید ویدئو‌ها پیشاپیش پخش نمی‌شوند که باعث کاهش مصرف اینترنت می‌شود. 

۸_جلوگیری از استفاده اینترنت شما توسط همسایه

اگر احساس می‌کنید که شخص دیگری هم از اینترنت شما بدون اجازه استفاده می‌کند با تنظیم کردن دو مورد خیال خودتان را راحت کنید.به وبلاگ چگونه متوجه شویم که رمز عبورمان قوی هست مراجعه کنید .

۹_ویروسی شدن سیستم و هک وای فای

گاهی ممکن هست شک داشته باشید که کسی شما رو هک کرده یا خیر که شما با برنامه های مختلفی می توانید از تعداد کاربرانی که به اینترنت شما متصل هستند مطلع شوید. علاوه بر آن گاهی اوقات ممکن است کامپیوتر شما ویروسی شود که برای جلوگیری از این موضوع بهتر است هر از چند گاهی کامپیوتر خود را با آنتی ویروس اسکن نمایند

  1. در صورت هک شدن وای فای چه باید کرد؟
    می توانید با پشتیبانی اینترنت خود تماس گرفته و با کمک آن ها پسورد اینترنت خود را به پسوردی قوی تر تغییر دهید.

روش های استعلام باقی مانده حجم اینترنت

روش استعلام حجم اینترنت مخابرات

برای استعلام باقی مانده حجم و ترافیک اینترنت مخابرات به دو روش می‌توانید عمل کنید:

روش اول: فقط کافیست که با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرید و از پشتیبانان و کارشناسان اپراتور در مورد حجم بسته اینترنتی خودتون سوال بپرسید

روش دوم: استعلام میزان حجم باقی مانده اینترنت مخابرات از طریق سایت به آدرس  https://adsl.tci.ir که برای استعلام موحودی اینترنت خود کافیست روی دکمه “ورود به سامانه” کلیک نمایید. بعد از آن وارد صفحه کاربری خود شده و می‌توانید حجم باقیمانده اینترنت مخابرات را مشاهده کنید.

روش های استعلام حجم اینترنت موبایل

استعلام حجم اینترنت ایرانسل

روش اول: استعلام میزان حجم باقی مانده اینترنت همراه اپراتور ایرانسل از طریق نرم افزار کاربردی “ایرانسل من”

میزان حجم باقی مانده اعتبار حجمی و زمانی بسته‌های اینترنت همراه اپراتور ایرانسل به راحتی از طریق برنامه ایرانسل من، در صفحه اول قابل رویت است. 

روش دوم: استعلام میزان حجم باقی مانده اینترنت همراه اپراتور ایرانسل از طریق کد USSD

از طریق شماره گیری کد #۴*۱*۵۵۵* در هر لحظه می‌توانید میزان حجم باقیمانده اینترنت همراه سیم کارت‌های دائمی و اعتباری خود را چک کنید.

همچنین کد #۱۰*۱۴۱* برای اطلاع از باقیمانده اعتبار حجمی تمام بسته‌های افزایشی و ترکیبی اینترنت می‌باشد.

استعلام حجم اینترنت همراه اول

اگه از سیم کارت همراه اول استفاده می‌کنید

شماره گیری کد #۳۲۰*۱۰*

شماره گیری کد #۰*۱۰۰*

ارسال عدد ۰ لاتین به شماره ۸۰۸۰

مراجعه به حساب کاربری «همراه من» به آدرس my.mci.ir قسمت گزارش مصرف

استفاده از اپلیکیشن “همراه من”

استعلام حجم اینترنت رایتل

برای اطلاع از باقیمانده بسته اینترنت سیم کارت رایتل هم از روش‌های زیر می توانید استفاده کنید:

شماره گیری #۱۴۲*

شماره گیری #۱۴۴*

استفاده از اپلیکیشن موبایل “رایتل من”

 

در کلام آخر دوستانه

میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید و به‌جای آن کتاب مطالعه کنید 🙂
البته اگر نیازه که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید حداقل دانلود اتوماتیک آن‌ها را غیرفعال کنید. اپلیکیشن‌هایی که استفاده نمی‌کنید را پاک کنید و برنامه‌های باز شده را به طور کامل ببندید. آپدیت اتوماتیک ویندوز و گوشی موبایل را غیرفعال کنید.

ممنون که وبلاگ چرا حجم اینترنت زود تمام می‌شود؟ همراه آبانت بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *