بسته

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده چیست؟

داده چیست؟

به زبان ساده، داده ها می توانند واقعیت های مربوط به هر موجودیت باشند. به عنوان مثال، نام، سن، قد، وزن و غیره، برخی از داده های مربوط به شما هستند. یک عکس، تصویر، فایل، pdf و غیره را نیز می توان داده در نظر گرفت.

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده مجموعه ای منظم از داده ها و اطلاعات است که داده ها به طور منظم در آن ذخیره می شوند. با استفاده از پایگاه داده می توانید داده های خود را در فضای ذخیره سازی الکترونیکی مانند هارد یا لپ تاپ ذخیره کنید و هر زمان که نیاز به تغییر و دستکاری داده ها داشتید با کمک پایگاه داده می توانید این کار را انجام دهید. پایگاه های داده مدیریت داده ها را آسان می کنند.

بیایید درباره یک نمونه پایگاه داده مثال بزنیم:
فکر کنید شما قرار است لیستی از اقوام و دوستانتان به همراه شماره تلفن، آدرس ها، ایمیل و هر اطلاعات دیگری که از یک فرد نیاز دارید داشته باشید در گذشته که تکنولوژی خیلی پیشرفته نبود این اطلاعات را در کاغذ یادداشت میکردید بعدها دفترچه تلفن ها آمدند که یک ساختار، ترتیب و جدول داشت و دسترسی شما برای پیدا کردن اطلاعات هر فرد بعد از یک زمان را ساده تر میکرد. بعدترها با وجود تلفن های همراه این اطلاعات دیگر در دفترچه تلفن موبایل ما ذخیره میشد بطور کلی در دنیای تکنولوژی هر روزه اطلاعات زیادی در حال جابجایی و یا ذخیره سازی توسط همه ی افراد است، این اطلاعات یک ساختار قاعده مند برای ذخیره نیاز دارند تا هر زمانی که احتیاج داشتیم با یک سرچ ساده بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی

پایگاه داده یا همان دیتابیس (بانک اطلاعاتی) در لغت به معنای مجموعه داده‌ها شناخته می‌شود و به بیان ساده، یک مجموعه از داده‌ها هستند که در کامپیوتر ذخیره می‌شوند و توسط ابزارهای مربوط به خودشان به راحتی در دسترس، کنترل و بروزرسانی هستند. یک دیتابیس یا پایگاه داده، می‌تواند شامل یک یا چند جدول باشد و هر جدول هم می‌تواند شامل ستون‌ها و سطرهای مختلف باشد که اطلاعات را بصورت سازماندهی شده نگه‌داری می‌کند.

انواع پایگاه داده

بانک های اطلاعاتی انواع مختلفی دارند که با توجه به نیازی که وجود دارد، باید انتخاب کنید که کدام یک به درد کار شما می‌خورد. در ادامۀ با انواع پایگاه داده آشنا می‌شویم.

  • پایگاه داده رابطه‌ای
  • پایگاه داده شی‌گرا
  • پایگاه داده توزیع‌شده
  • پایگاه داده NoSQL
  • پایگاه داده ابری
  • و …


    پایگاه داده رابطه ای

    پایگاه داده رابطه‌ای بر مبنای دو اصطلاح با نام‌های (Instance) و  (شِما | Schema) طراحی شده است. این نوع پایگاه داده روابط پایگاه داده را به صورت جداول تعریف می‌کند که سطرها یا ستون‌هایی دارد. از سوی دیگر، الگو یا همان اسکیما در پایگاه داده رابطه‌ای، تعیین کننده مواردی مانند نام رابطه، نوع هر ستون و سایر موارد مرتبط با ساختار آن است.

    پایگاه داده شی گرا

    در این نوع پایگاه داده، داده ها بصورت شی ذخیره می شوند و هر شی میتواند ویژگی هایی را داشته باشد.

     

    پایگاه داده توزیع‌شده

    در این بانک اطلاعاتی داده در یک مکان قرار ندارند بلکه در جاهای مختلفی توزیع شده اند اما برای کاربر بعنوان یک پایگاه داده ای منفرد و مستقل شناخته می شود. این نوع پایگاه داده مزایای بسیاری از قبیل کاهش هزینه ها، قدرت پردازش بیشتر، قابلیت توسعه، از بین بردن اتکا به یک دستگاه سرور را دارد.

    پایگاه داده NoSQL

    در این نوع پایگاه داده بر خلاف پایگاه داده های رابطه ای هیچ نوع رابطه ای وجود ندارد و اغلب برای بیگ دیتا یا کلان دیتاها استفاده می شود. در واقع محدودیت های مربوط به پایگاه داده های رابطه ای باعث شد تا این نوع پایگاه داده بوجود بیاید که میتوان آن را جایگزین پایگاه داده های رابطه ای در بیگ دیتاها دانست.

    پایگاه داده ابری

    دیتابیس ابری پایگاه داده‌ای است که برای چنین محیط مجازی بهینه شده یا ساخته شده است. مزایای زیادی برای پایگاه داده ابری وجود دارد که برخــی از آنها می‌توانند هزینه ذخیره سازی و پهنای باند را پرداخت کنند. همچنین مقیاس‌پذیری را در صورت تقاضا همراه با در دسترس بودن بالا ارائه می‌دهد.

    اجزا اصلی دیتابیس

    پنج جزء اصلی یک پایگاه داده عبارت اند از:

    اجزاء اصلی دیتابیس

    سخت افزار

    سخت افزار از دستگاه های فیزیکی و الکترونیکی مانند رایانه ها، دستگاه های ورودی / خروجی، دستگاه های ذخیره سازی و غیره تشکیل شده است. این تجهیزات رابط بین رایانه ها و سیستم های دنیای واقعی هستند.

    نرم افزار

    نرم افزار شامل برنامه هایی است که برای مدیریت و کنترل دیتابیس استفاده می شود که شامل خود نرم افزار پایگاه داده، سیستم عامل و نرم افزار شبکه ای است که برای به اشتراک گذاشتن داده ها در بین کاربران و برنامه های کاربردی برای دسترسی به داده ها در پایگاه داده استفاده می شود.

    داده ها

    داده ها خام و غیر سازمان یافته هستند که برای معنادار شدن نیاز به پردازش دارند. داده ها می توانند در عین سادگی سازماندهی نشده باشند. به طور کلی، داده ها شامل حقایق، مشاهدات، ادراکات، اعداد، نویسه ها، نماد ها، تصاویر و غیره هستند.

    روش

    روش مجموعه ای از دستورالعمل ها و قوانینی است که به شما در استفاده از DBMS کمک می کند. این در حال طراحی و اجرای پایگاه داده با استفاده از روش های مستند است که به شما امکان می دهد کاربرانی را که آن را اداره و مدیریت می کنند راهنمایی کنید.

    زبان دسترسی به دیتابیس

    از زبان دسترسی به دیتابیس برای دسترسی به داده های داخل دیتابیس، وارد کردن داده های جدید، به روزرسانی داده های موجود یا بازیابی اطلاعات مورد نیاز از DBMS استفاده می‌شود. با استفاده از این زبان، کاربر برخی از دستورات خاص را در پلتفرم دسترسی به دیتابیس می نویسد و آن ها را به پایگاه داده ارسال می کند.

    سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) چیست؟

    Database Management System (DBMS) مجموعه ای از برنامه ها است که کاربران را قادر می سازد به پایگاه داده دسترسی پیدا کنند، داده ها را دستکاری کنند، از دیتابیس گزارش دریافت کنند و داده ها را نشان دهند.

    سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) چیست؟

    همچنین این سیستم امکان کنترل دسترسی به پایگاه داده را فراهم می کند. سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی مفهوم جدیدی نیستند و برای اولین بار در دهه 1960 اجرا شدند.

    مزایای DBMS

    • DBMS تکنیک های مختلفی را برای ذخیره و بازیابی اطلاعات ارائه می دهد.
    • DBMS به عنوان یک کنترل کننده کارآمد عمل می کند تا نیاز های چندین برنامه را با استفاده از داده های مشابه متعادل کند.
    • روش های مدیریت یکنواخت برای داده ها.
    • کد های اساسی، داده های سری و اطلاعات مهم هرگز در معرض نمایش قرار نمی گیرند.
    • DBMS از توابع مختلف قدرتمندی برای ذخیره و بازیابی داده ها به طور مؤثر استفاده می کند.
    • یکپارچگی و امنیت داده ها را ارائه می دهد.
    • DBMS دسترسی همزمان به داده ها را به گونه ای برنامه ریزی می کند که فقط یک کاربر بتواند همزمان به داده های مشابه دسترسی پیدا کند.
    • امکان ایجاد محدودیت برای دسترسی به داده های سطح بالا.

    معایب DBMS

    DBMS مزایای زیادی دارد، اما دارای معایب خاصی نیز می باشد که عبارت اند از:

    • هزینه سخت افزار و نرم افزار DBMS بسیار زیاد
    • بیشتر سیستم های مدیریت دیتابیس اغلب سیستم های پیچیده ای هستند، بنابراین آموزش استفاده از DBMS برای کاربران الزامی است.
    • در برخی از سازمان ها، همه داده ها در یک پایگاه داده واحد ادغام شده اند که می تواند به دلیل قطع و خرابی برق آسیب ببیند و رسانه ای که پایگاه داده روی آن قرار دارد خراب شود و دیتابیس از دست برود.
    • استفاده از یک برنامه به طور همزمان توسط بسیاری از کاربران، گاهی منجر به از دست رفتن برخی از داده ها می شود.
    • DBMS نمی تواند محاسبات پیچیده ای را انجام دهد. 

      و در آخر 
      ممنون که با وبلاگ پایگاه داده چیست؟ همراه آبانت بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *