بسته

دلیل کندی سرعت اینترنت

دلیل کندی سرعت اینترنت

چرا سرعت اینترنت کند شده است؟

یکی از سوالات پر تکرار در زمینه اینترنت این است که دلیل کندی سرعت اینترنت چیست ؟موارد متعددی در کند بودن سرعت اینترنت دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. برای درک بهتر این موضوع، در ابتدا لازم است بدانیم اینترنت چگونه کار می‌کند

اینترنت چگونه کار می‌کند؟

یک پیکره یا شبکه بزرگ با معماری نرم افزاری و سخت افزاری متشکل از هزاران زیر شبکه است که توسط مسیریاب ها یا روتر به هم متصل شده اند. اینترنت در مقیاس بزرگ یا مسافت های طولانی با کابل‌های پیشرفته فیبر نوری، ماهواره ها، لینک های وایرلس و مایکروویو و در اندازه کوچکتر مانند خانگی و یا اداری به صورت کابل شبکه LAN و فناوری بی‌سیم وایرلس توسط مودم روتر و سایر تجهیزات سمت کاربر (CPE) انتقال پیدا می‌کند. در واقع مسیریاب ها کار بهینه ترین مسیر برای اتصال زیر شبکه ها به هم و تشکیل شبکه اصلی اینترنت را انجام می‌دهند. هرگونه خلل در فرایند انتقال و یا مدیریت نادرست در شبکه یا مسیریابی روترها باعث اشکال و تغییرات در شبکه اینترنت می‌شود.


۷ دلیل کاهش و پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

امروزه شما برای اتصال به اینترنت و تنظیمات اینترنت از طریق تلفن های همراه هوشمند، دو راه دارید. اولین راه اتصال به اینترنت از طریق دیتا و فعال سازی اینترنت گوشی و اینترنت های همراه نسل جدید مانند نسل پنجم اینترنت و یا از طریق تنظیمات مودم . همچنین می توانید استفاده از وای فای و اینترنت همراه را به طور همزمان روی گوشی خود داشته باشید. هنگام استفاده از اینترنت ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوید و به دنبال علت های آن بگردید.

دلیل کندی سرعت اینترنت گوشی به دلیل موقعیت ضعیف روتر

یکی از دلایل رایج عملکرد ضعیف روتر، قرار گرفتن در موقعیت بد می باشد. محدوده سیگنال وای فای در حدود ۲۳۰ فوت است. هر قدر از روتر بیشتر دور شوید افزایش محدوده وای فای شما به مراتب کمتر می شود. اشیا فیزیکی بزرگ همانند دیوارها، کف و درها هم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قدرت سیگنال داشته باشد. بنابراین اگر در خانه با روتر فاصله زیادی دارید یا اشیا زیادی در مقابل روتر قرار دارد، سرعت اینترنت شما کاهش خواهد یافت.

برای اینکه بفهمید وضعیت قدرت سیگنال دریافتی چگونه است به علامت وای فای در دستگاه خود توجه کنید. اگر این علامت به صورت تو خالی بود قدرت سیگنال دریافتی ضعیف است و برعکس.

بیشتر بخوانید:اینترنت پرسرعت وایرلس / اینترنت اختصاصی / تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت / اینترنت وایرلس

کند شدن سرعت اینترنت به دلیل تراکم تعداد خطوط وای فای

ممکن است که وای فای همسایه های شما و وای فای شما در یک کانال کار کنند. این مشکل بخصوص در آپارتمان ها یک مشکل شایع است، زیرا در یک منطقه کوچک روترهای زیادی کار می کنند. برای رفع این مشکل شما باید از نرم افزارهایی استفاده کنید که روتر های مجاور شما را اسکن می کنند و کانالی که این روتر های در آن کار می کنند را شناسایی کند. اگر روتر شما در یک کانال شلوغ کار می کند باید کانال روتر را به یک کانال کم تراکم تغییر دهید. برای این کار می توانید از برنامه Wifi Analyzer استفاده کنید.

 

علت کم شدن سرعت اینترنت به دلیل وجود نویز

وسایلی مانند مایکرویو، تلفن های بی سیم و وسایلی که روی باند ۲٫۴ گیگاهرتز فعالیت می کنند می توانند بر روی وای فای نویز ایجاد کنند. بیشتر روتر های مدرن بر روی دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز کار می کنند که البته روترهایی که بر روی باند ۵ گیگاهرتز کار می کنند، تداخل در آنها بسیار کم تر است. شما می توانید باند روتر خود را از ۲٫۴ گیگاهرتز به ۵ گیگاهرتز تغییر دهید. قبل از انجام این کار اطمینان حاصل کنید که آیا روتر شما از باند ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می کند یا نه.

 

پایین آمدن سرعت اینترنت به علت اتصال به شبکه با سرعت کم

یکی از دلایل کند بودن سرعت اینترنت که بسیار شایع هم هست اتصال به یک شبکه کند می باشد. تماشای آنلاین فیلم، دانلود فایل های سنگین، بروزرسانی سیستم عامل و .. از دلایل کند بودن سرعت شبکه می باشد. در تلفن همراه شما نیز ممکن است در پشت پرده، اپلیکیشن هایی از اینترنت استفاده کنند و باعث کاهش سرعت شوند.

به عنوان مثال ممکن است شما در یک کافی شاپ از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنید اما دفعه بعد که به همان کافی شاپ می روید تضمینی برای استفاده از اینترنت با سرعت بالا وجود ندارد. اتصال به اینترنت با دیتا بخصوص شبکه ۴G بسیار سریع تر و امن تر از شبکه وای فای عمومی است. سعی کنید از دیتا خود برای اتصال به اینترنت استفاده کنید.

 

دلیل کاهش سرعت اینترنت گوشی به علت استفاده از VPN با سرعت کم

اگر برای اتصال به اینترنت از یک وای فای عمومی استفاده می کنید به شما موکدا توصیه می کنیم که از یک VPN استفاده کنید تا ارتباط بین تلفن همراه شما و شبکه رمز نگاری شود و دسترسی به اطلاعات شما آسان نباشد. اما خود استفاده از VPN می تواند عاملی برای کاهش سرعت باشد.

بسیاری از ارائه دهندگان سرویس VPN هم برای سیستم عامل های گوشی های اندرویدی و آیفون و هم برای دسکتاپ اپلیکیشن هایی ارائه کرده اند. کافیست در وبسایت آنها ثبت نام کنید و از VPN ارائه شده توسط آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید، VPN ای که استفاده می کنید باید سریع و امن باشد.


علت کند شدن سرعت اینترنت به علت پوشش ضعیف 4G

بسیاری از ما فکر می کنیم که اینترنت ۴G بسیار سریع تر از وای فای می باشد اما همیشه اینگونه نیست. ممکن است شما در یک مکان پر جمعیت مانند ورزشگاه باشید و به این علت که همه افراد در آن مکان به یک آنتن متصل شده اند نتوانید از سرعت بالای ۴G بهره ببرید و ممکن است شما به سمت اینترنت ۳G عقب نشینی کنید.


حتی آب و هوا هم می تواند در کاهش اینترنت ۴G موثر باشد. اگر همواره با مشکل افت سرعت اینترنت ۴G روبرو هستید حتما با اپراتور خود تماس حاصل نمایید و این مشکل را گزارش دهید.

بیشتر بخوانید:چرا حجم اینترنت زود تموم میشه؟ / کدام شرکت اینترنتی بهتر هست ؟ / اینترنت وایرلس جنوب تهران 

دلیل پایین بودن سرعت اینترنت به علت سرعت کم تلفن

ممکن است شبکه اینترنت شما در بهترین حالت ممکن باشد اما نتوانید به سرعت مورد نظر دست پیدا کنید. مثلا اگر سخت افزار تلفن هوشمند شما مشغول به پردازش یک بازی گرافیکی در یک بازی آنلاین باشد، از سرعت پردازش دستگاه کم شده و متعاقبا سرعت دستگاه شما کم خواهد شد. بخصوص در تلفن های هوشمند قدیمی این مشکل بیشتر به چشم می آید. در گوشی های هوشمند جدید نیز ممکن است مشکل حتی با بروزرسانی برنامه ها حل نشود. با این حال برای اینکه سرعت تلفن همراه هوشمند خود را بالا ببرید سعی کنید همیشه برنامه هایتان را بروز کرده و برنامه هایی را که استفاده نمی کنید از گوشی خود حذف کنید.

علت عجیب کاهش سرعت اینترنت در کشور

با اعمال محدودیت‌های اینترنتی در کشور، دانلود فیلم و فایل‌های مالتی مدیا با مشکلات گوناگونی روبه‌رو شده است.
به گزارش عصر ایران، بسیاری از کاربران اینترنت شاهد کاهش بی‌سابقه سرعت باز شدن صفحات سایت‌های مختلف هستند. در این میان، دانلود فیلم نیز به سختی انجام و گاه غیر ممکن می‌شود. فایل‌های فلش نیز ـ که عمدتا آگهی‌های اینترنتی را شامل می‌شوند ـ اساسا باز نمی‌شوند و فایل‌های فلشی که هم اکنون دیده می‌شدند از cache رایانه‌ها نمایش داده می‌شوند که در صورت باک شدن cache، آنها نیز غیر فعال می‌گردند!البته این مشکل مربوط به سایت‌های ایرانی است که سرور (server) آنها در خارج کشور قرار دارد. در واقع محدودیت‌های جدید اعمال شده روی شبکه اینترنت ناظر بر تبادل ترافیک خارج به داخل است و سایت‌هایی که سرور آنها در داخل کشور قرار دارد، فعلا این مشکلات را ندارند.

هم اکنون سرورهای بیشتر سایت‌های ایران در خارج کشور قرار دارند که علت این امر علاوه بر کیفیت بهتر پهنای باند دیتاسنترهای خارجی، مربوط به قیمت‌هاست به‌طوری که سرورهای خارجی 5 تا 10 برابر ارزان تر از سرورهای داخلی هستند و کسی هم به این گرانفروشی آشکار پهنای باند توسط مخابرات رسیدگی نمی‌کند!

مشکل ایجاد شده در اینترنت کشور به گونه‌ای است که با دور زدن سیستم مخابراتی داخلی با فیلترشکن‌ها یا استفاده از پورت (https) مشکلاتی مانند عدم نمایش فایل‌های مالتی مدیا برطرف می‌شود.

و در آخر 
ممنون که با مقاله دلیل کندی سرعت اینترنت همراه آبانت بودید.

————————————————————————————————————————————————————–—————————

شما میتوانید برای داشتن اینترنت پرسرعت وایرلس در منزل و یا محل کار با همکاران فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *