بسته

هوش مصنوعی بارد

هوش مصنوعی بارد

هوش مصنوعی بارد چیست؟ جت جی پی تی بهتر است یا بارد؟ … پاسخ این سوالات را در این مقاله بخوانید.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این روزها، در بسیاری از حوزه‌‌ها و زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویرایش و ترجمه متون، پزشکی و … همگی به نوعی از این فناوری بهره‌مند می‌شوند. ساخت ماشین‌های خودران که خود براساس موقعیت و مکان تصمیم می‌گیرند و نیازی به کنترل انسان ندارد نمونه‌ای از به‌کارگیری هوش مصنوعی است. 

گوگل یکی از موتورهای جستجوگر است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با Google Bard آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

هوش مصنوعی بارد چیست؟

گوگل یکی از شرکت‌های بزرگ و به نام آمریکایی است که در زمینه اینترنت، فناوری و تکنولوژی فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی محصولی به نام Google Bard تولید کرده است. در واقع Bard یک چت‌بات آزمایشی گوگل است که از مدل زبان LaMDA پشتیبانی می‌کند. 

این بات بر اساس هوش مصنوعی پیاده سازی شده و قابلیت‌های زیادی دارد. به دلیل بهره‌مندی این بات از هوش مصنوعی به آن artificial intelligence chatbot به معنی چت هوش مصنوعی گوگل نیز می‌گویند. اگر به خواهیم گوگل بارد را در یک جمله تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که این بارد برنامه‌ای است که به کمک هوش مصنوعی گفت‌وگو با انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

(program or set of instructions that simulates conversation with humans). 

این برنامه می‌تواند به کمک هوش مصنوعی دستورات مبتنی بر متن را دریافت و آنها را اجرا کند. از جمله وظایف و قابلیت‌های این برنامه می‌توانیم به مواردی مانند ارائه پاسخ‌ها و خلاصه‌ها و ایجاد اشکال مختلف محتوا اشاره کنیم. 

همچنین بارد اطلاعات موجود در اینترنت را خلاصه می‌کند و با ارائه لینک‌های به کاربران جستجوی مطالب مختلف را برای آنها آسان‌تر می‌کند. شرکت گوگل ابزار چت بارد را بعد از راه اندازی موفقیت‌آمیز ChatGPT OpenAI منتشر کرد. 

رقابت گوگل بارد و ChatGPT

ChatGPT یک سیستم هوش مصنوعی است که برای پاسخ به انسان‌های انسان راه اندازی شده است. در واقع ChatGPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که می‌تواند خدمات مبتنی بر متن را به کاربران خود ارائه دهد. توانایی و مهارت این ربات در پاسخ‌دهی به سؤالات بسیار بالا است و همین باعث محبوبیت این ربات چت هوش مصنوعی شده است. 

چت جی پی جی اولین ربات هوش مصنوعی با قابلیت و توانایی‌های منحصربه‌فرد است. این ربات از مدل زبانی Transformer برای تولید پاسخ‌های معنادار و پاسخ‌های طبیعی استفاده می‌کند. این ربات چت به عنوان یک انقلاب برای مقابله با موتور جستجوگر گوگل و سبقت‌گرفتن از آن در زمینه تبلیغات و کسب‌وکارهای اینترنتی، ارائه گردید. قابلیت و کارایی این ربات تا زمانی که گوگل ابزار بارد را منتشر کند بی‌همتا و منحصربه‌فرد بود و تا آن زمان رقیبی سرسخت برای این ربات وجود نداشت.

با انتشار Google Bard از محبوبیت این ربات به شدت کاسته شد. با این وجود بین این دو بات از لحاظ عملکرد و توانایی به پاسخ‌دادن به سؤالات تفاوت‌های وجود دارد. در برخی موارد گوگل بارد عملکرد بهتری دارد و در برخی موارد نیز چت جی پی تی توانسته است عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. برای این که بررسی کنیم در رقابت بین این دو هوش مصنوعی کدام یک برنده است باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی بارد

مقایسه نقاط ضعف گوگل بارد نسبت به chatgpt

بدون شک پشتیبانی chatgpt از زبان‌های انگلیسی، غیرانگلیسی و گویش‌های محلی بسیار بهتر از گوگل بارد است. گوگل بارد پشتیبانی خوبی از زبان انگلیسی دارد؛ ولی از زبان‌های ژاپنی و کره ای پشتیبانی ضعیفی دارد. در نسخه کنونی این هوش مصنوعی هنوز سایر زبان‌ها مورد پشتیبانی قرار نگرفتند. 

به گفته شرکت گوگل این ربات توانایی پشتیبانی از 40 زبان را خواهد داشت که این تعداد باز هم از زبان‌های چت جی پی تی کمتر است. سوال از هوش مصنوعی بهترین روش برای بررسی توانایی و قابلیت‌های آن است. 

توانایی دادن پاسخ صحیح به سؤالات چالشی توسط گوگل بارد پایین‌تر از چت جی پی تی است. بررسی‌ها نشان داده است که در پاسخ به سؤالات چالشی و پیچیده chatgpt توانسته است عملکرد بهتری داشته باشد. از طرفی بارد تنها از دو آدرس آی پی آمریکا و کانادا پشتیبانی می‌کند. از این رو آدرس آی پی‌های خارج از این محدوده نمی‌توانند از این ربات استفاده کنند.

 

مقایسه نقاط قوت گوگل بارد نسبت به chatgpt

با وجود ضعف‌های که بارد در مقایسه با  chatgpt دارد نقاط قوتی نیز دارد که باعث می‌شود در مواردی حتی بهتر از آن عمل کند. در واقع نقاط قوت این چت هوش مصنوعی باعث سبقت گرفتن آن از chatgpt شده است. 

اولین نقطه قوت Bard توانایی قابل قبول در کدنویسی است. برنامه نویسان می‌توانند از این چت برای کد نویسی کمک بگیرند و از مهارت و قابلیت خوب ان نهایت استفاده را بکنند. گوگل Bard توانایی بسیار خوبی در نوشتن شعر و موسیقی معنا دار در سبک‌ها و روش‌های مختلف دارد. 

از دیگر نقاط قوت چت هوش مصنوعی بارد می‌توانیم به توانایی بالا در دادن پاسخ‌های جستجو محور اشاره کنیم. یکی از بهترین نقاط قوتی که چت بارد نسبت به چت جی پی تی دارد دسترسی آسان تنها با یک آدرس جمیل است. هر چند که هم اکنون آی. پی آمریکا برای بارد ضروری است، اما احتمالاً این محدودیت در آینده کم شود.

قابلیت‌ها و امکانات گوگل بارد

بدون شک گوگل بارد به دلیل قابلیت‌ها و امکانات خوبی که دارد توانسته است تا این حد پیشرفت کند. آشنایی با قابلیت و امکانات این ربات باعث می‌شود که افراد بیشتری به سمت استفاده از آن سوق پیدا کنند. از جمله قابلیت و امکانات خوب آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • این چت توانایی خوبی در کدنویسی دارد.

  • توانایی بالا در نوشتن شعر و موسیقی از دیگر قابلیت‌های این چت است.

  • توانایی بالا در دادن پاسخ‌های جستجو محور.

  • توانایی دادن پاسخ‌های متنی به سؤالات کاربران به زبان‌های مختلف و غیرانگلیسی

  • پشتیبانی از 40 زبان مختلف 

 

هوش مصنوعی گوگل برای اندروید

استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت و طراحی اپلیکیشن‌ها تحول بسیار بزرگی در دنیای فناوری اطلاعات یا همان IT به وجود آورده است. امروزه رد پای اپلیکیشن‌های هوشمند تقریباً در هر حوزه‌ای به وضوح دیده می‌شود. 

هوش مصنوعی آنلاین توانسته است ارتباط بین ماشین و انسان را بهتر و بیشتر از گذشته کند. استفاده از دستیارهای مجازی بسیاری از کارها را برای ما انسان‌ها آسان‌تر کرده است. امروزه بیشتر کارهای مربوط به خرید، برقراری تماس، خواندن ایمیل و.. به صورت آنلاین انجام می‌شود. 

اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی برای اندروید توانسته‌اند تحولات بسیار بزرگی را در زندگی روزمره افراد به وجود آورند. شرکت گوگل همواره یکی از پیش‌گامان استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا بوده است. 

در زمینه هوش مصنوعی نیز این شرکت اپلیکیشن‌ها و ربات‌های متنوعی را برای کاربران گوشی‌های هوشمند ارائه کرده است. گوگل اسیستنت (Google Assistant)یکی از بهترین اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی اندروید است که قادر است حتی زمان استفاده از هندزفری نیز به درخواست کاربران پاسخ بدهد. از جمله ویژگی‌های خوب این برنامه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پخش موسیقی بعد از دریافت فرمان صوتی مرتبط با آن 

  • برقراری تماس، ارسال پیامک و ایمیل هنگام استفاده از هندزفری

  • دسترسی سریع به اطلاعات محلی. جهت‌یابی

  • امکان جستجو در صفحات گوگل به کمک فرمان‌های صوتی

هوش مصنوعی بینگ

هوش مصنوعی بینگ یک موتور جستجوگر اصلاح شده است که نتایج شخصی‌سازی‌شده را به کاربران ارائه می‌دهد. الگوریتم‌های این ماشین جستجو مانند سایر موتورهای جستجو مجموعه بزرگی از داده‌ها را به‌عنوان منابع پاسخ‌های خود دریافت کرده و با ترکیب و بهبود آنها به سؤالات مطرح‌شده پاسخ می‌دهد.  

زبان Bing artificial intelligence طبیعی است؛ یعنی انسان‌ها می‌توانند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کرده و پاسخ‌های درست و واقعی استفاده کنند. در واقع هوش مصنوعی بینگ راهی مناسب‌تر به جای ارائه کلی سایت و صفحه به کاربران است. پاسخ‌ها آن واقعی‌تر، دقیق‌تر و چکیده کلی از مطالب موجود رد اینترنت است. 

این ماشین تنها قابل اجرا بر روی سرورهای مایکروسافت است. برای دسترسی به این ماشین باید از موتور جستجوگر بینگ و مرورگر وب Edge مایکروسافت استفاده شود.

نحوه ثبت‌نام در گوگل بارد

برای استفاده از نرم افزار گوگل بارد کاربران باید ابتدا در آن ثبت‌نام کنند. نحوه ثبت‌نام و استفاده از این ربات بسیار آسان است و همه افراد با طی چند مرحله ساده می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. برای Google Bard Login یا همان ورود به بارد لازم است که مراحل زیر به ترتیب انجام شوند.

مرحله اول 

در اولین مرحله شما برای ثبت‌نام و استفاده از بارد باید در وب سایت هوش مصنوعی بارد به آدرس bard.google.com  مراجعه کنید و برای پیوستن به لیست انتظار، روی دکمه آبی رنگ “Join waitlist” کلیک کنید.

مرحله دوم 

برای پیوستن به لیست انتظار شما باید از یک حساب گوگل استفاده کنید. از آن جایی که کشور ما در لیست فیلترینگ قرار دارد برای این کار بهتر است که از یک DNS شکن استفاده کنید.

مرحله سوم

بعد از این که به لیست انتظار گوگل بارد اضافه شدید یک ایمیل از آدرس bard-noreply@google.com با موضوع “You’ve been added to the waitlist” دریافت خواهید کرد. بعد از دریافت این ایمیل اگر زمان شما برای استفاده از گوگل بارد فرار برسد یک ایمیل دیگر با عنوان “It’s your turn to try Bard ” دریافت خواهید کرد.

مرحله چهارم 

لازم به ذکر است که برای ثبت‌نام در بارد باید از حساب شخصی گوگل استفاده کنید. گوگل امکان ورود با حساب Google Workspace و حساب‌های کاربری زیر 18 سال را نمی‌دهد.

مرحله آخر

بعد از ثبت‌نام باید به سایت bard.google.com مراجعه کنید و بعد از ورود از این ربات استفاده نماید. شما می‌توانید از طریق قسمت چت برنامه یا از طریق میکروفون سؤالات خود را از بارد بپرسید و جواب خود را دریافت کنید.

Google Bard چگونه کار می‌کند؟

Bard از نسخه سبک LaMDA تغذیه می‌شود. LaMDA یک مدل زبان بزرگ است که بر روی مجموعه داده‌های متشکل از کاراکترهای محاوره عمومی و داده‌های وب آموزش داده شده است. 

 

دو عامل مهم این زبان برنامه‌نویسی را نسبت به سایر زبان‌ها متمایز می‌سازد:

ایمنی: این مدل با تنظیم پروتکل‌های امنیتی، سطح ایمنی بالایی را برای کاربران به خصوص در کاربردهای امنیتی و سازمانی ارائه می‌کند.

همگام‌سازی: LaMDA یک زبان پیشرفته است که بر اساس منابع خارجی و از طریق بازیابی اطلاعات و شناسایی داده‌های جستجو شده، خود را ارتقا می‌دهد. این ویژگی را همگام‌سازی می‌گویند.

 

گوگل از سه معیار برای ارزیابی خروجی‌های LaMDA استفاده کرد:

منطقی بودن: پاسخ زبان پیشرفته لمدا به جستجوهای صورت گرفته منطقی است یا خیر؟

خاص بودن: بررسی اینکه آیا پاسخ ارائه شده مبهم و کلی است و یا در یک حوزه خاص قابل توصیف است.

مرتبط بودن: ارزیابی اینکه آیا پاسخ‌های ارائه شده با موضوع مورد جستجو مرتبط است یا خیر.

در زمینه جستجو در فضای اینترنت، گوگل بارد این امکان را به کاربران می‌دهد که با تایپ کردن و جستجوی سؤالات خود به صورت محاوره (conversational language model)، به اطلاعات مرتبط و گسترده‌ای دسترسی یابند. در واقع هوش مصنوعی گوگل بارد امکان مقایسه را در فرآیند جستجو به کاربران می‌دهد. 

به عنوان مثال فرض کنید یک کاربر این عبارت را در گوگل جستجو می‌کند: یادگیری پیانو آسان‌تر است یا گیتار و هر کدام چقدر تمرین نیاز دارند؟ با جستجوی این عبارت، چندین خط توضیح در مورد هر یک از سازهای پیانو و گیتار به همراه لینک‌های مفید و مرتبط در زمینه آموزش این دو ساز برای کاربر نمایش داده می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند عملاً سؤالات خود را از گوگل پرسیده و پاسخ آن‌ها را به راحتی دریافت کنند.

خلاصه 

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که بارد یک چت‌بات پیشرفته از شرکت گوگل است که از زبان لمدا پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند با ثبت‌نام در این ربات پاسخ تمامی سؤالات خود را از آن دریافت کنند. 

استفاده از سایت هوش مصنوعی جایگزین خوبی برای استفاده از صفحات مختلف وب برای دستیابی به پاسخ سؤالات است. در این مقاله به طور کامل ربات چت هوش مصنوعی بارد را معرفی کردیم. با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این چت‌بات به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *