بسته

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اگر شما در محلی دور از مرکز شهر زندگی یا کار می‌کنید، پس گزینه‌های اتصال اینترنتی کمی خواهید داشت. یکی از این گزینه‌ها اتصال اینترنتی Dial-up است و گزینه‌ی دیگر احتمالا اتصال اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود.

اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال بدون سیم است و شامل ۳ ظرف ماهواره است؛ یکی در هاب ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت یا ISP، یکی در فضا و دیگری به تجهیزات شما متصل است. علاوه‌بر ظرف ماهواره، شما به یک مودم و کابل‌های برای برقراری ارتباط میان ظرف ماهواره و مودم نیاز دارید. هنگامی که همه‌ی تجهیزات موجود، ISP سیگنال‌های اینترنت را در فضا ارسال می‌کند و سپس آن را تحویل شما می‌دهد. هر زمانی که شما درخواست (مانند دانلود، یک صفحه جدید، ارسال ایمیل و غیره) می‌دهید، این درخواست در فضا ابتدا به ظرف ماهواره و سپس به هاب ISP می‌رود. سپس درخواستِ کامل‌شده، در میان فضا به ظرف ماهواره‌ی شما و پس از آن به کامپیوتر شما بر‌می‌گردد.

بیشتر بخوانید:اینترنت وایرلس

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟و چطور کار می‌کند؟

اینترنت ماهواره‌ای یک اتصال داده بی‌سیم است که شامل سه دیش ماهواره است، اولی در مرکز ارائه دهندگان خدمات اینترنت(ISPها) و دومی در فضا(ماهواره) در مدار کره زمین در ارتفاع بیش از ۳۵ هزار کیلومتر است. سومین آنتن کوچک در محل کار یا حتی خانه شما که می‌خواهید از آنجا به اینترنت وصل شوید و درست مثل دیش‌های ماهواره‌ای به مودم و کابل‌هایی از دیواره ماهواره‌ای به مودم شما متصل می‌شود.

وقتی همه چیز به هم متصل شد، ISP سیگنال اینترنت را به ماهواره موجود در فضا ارسال می‌کند و سپس آن را به مشترک انتقال می‌دهد. درخواست دانلود، ارسال ایمیل و غیره به ماهواره در فضا و سپس به مرکز (ISP) می‌رود و پس از تکمیل از طریق فضا به رایانه ارسال می‌شود.

ماهواره‌های در حال گردش اطلاعات را در ارتباط با مرکز عملیات شبکه(NOC) دریافت و ارسال می‌کنند. این NOC همان چیزی است که به یک شبکه خصوصی یا اینترنت متصل است. تمام ارتباطات ایجاد شده از دیش به شبکه جهانی وب از طریق NOC انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر، NOC یکی از شبکه‌هایی است که به اینترنت متصل است و اطلاعات را به ماهواره می‌فرستد. کاربر دیش خود را به ماهواره متصل می‌کند و به اینترنت متصل است. تمام ارتباطات داده‌ای مبتنی بر ماهواره مشابه اتصال ارائه دهنده داده‌های زمینی است که معمولاً از آن استفاده می‌کنید. به محض اینکه سیستم به درستی پیکربندی شود، بسیار شبیه به سرویس‌های داده منظم است و تقریباً همان ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

اینترنت ماهواره ای به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

تجهیزات اینترنت ماهواره ای از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

  • ماهواره فضایی با سرعت چرخش زمین (Geostationary Satellite) یا ماهواره زمین‌ثابت
  • یک ماهواره (دیش ماهواره) مستقر در منزل
  • روتر

با داشتن این تجهیزات، کافی است از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره ای استفاده کنید تا به این نوع از اینترنت دسترسی داشته باشید. مانند سایر خدمات اینترنتی، این نوع اینترنت نیز با سرعت‌ها و حجم‌های متفاوتی عرضه می‌شود. البته اینترنت ماهواره ای استارلینک به صورت بسته‌ای ارائه نمی‌شود.

مزایای اینترنت ماهواره‌ای

  • اینترنت ماهواره‌ای سریع‌تر از اشتراک خانگی است.
  • ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند از پهنای باند بالا استفاده کند، بنابراین سرعت و کیفیت اینترنت نباید تحت تأثیر تعداد زیاد کاربران یا «اوج زمان استفاده» قرار گیرد.
  • برای اینترنت ماهواره‌ای به خط تلفن احتیاج نیست.

معایب اینترنت ماهواره‌ای

مهمترین عیب اینترنت ماهواره‌ای هزینه است‌.

و در آخر
ممنون که با وبلاگ اینترنت ماهواره‌ای چیست؟ همراه آبانت بودید.

——————————————————————————————————————————————————————————————–

شرکت آبانت ارائه دهنده اینترنت پر سرعت وایرلس با سابقه بیش از ۱۰ سال حضور درمناطق صنعتی جنوب تهران با در اختیار داشتن بیش از ۱۲ سایت و پاپ سایت اصلی امکان اتصال بی سیم را فراهم نموده است. می توانید با کارشناسان متخصص آبانت در بخش فروش در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *